Mystinen herrasmiesagentti Pendergast joutuu keskelle tulikivenkatkuisia kauheuksia

Amerikkalaisen kirjailijaparin Douglas Prestonin ja Lincoln Childin luomat agentti Pendergast -kirjat ovat kansainvälisiä bestsellereitä, joiden suosio kasvaa vuosi vuodelta. Sarja on löytänyt vannoutuneen fanikunnan Suomessakin. Yhdysvalloissa sarjasta julkaistiin juuri yhdestoista osa. Tulikivi (Gummerus) on kolmas suomennettu Pendergast-mysteeri.

FBI:n erikoisagentti Pendergast on merkillinen persoona. Sivistynyttä, syvän etelän murretta puhuvaa, taistelulajit ja japanilaiset teeseremoniat hallitsevaa herrasmiesagenttia voidaan pitää Sherlock Holmesin hienostuneena mutta häikäilemättömänä perillisenä. Mustiin pukeutuva, kalvakka aristokraatti tempautuu tuon tuosta ratkomaan mitä kummallisimpia sarjamurhamysteerejä.

Tällä kertaa Pendergastin tie vie Long Islandiin, jossa hän kohtaa kammottavan verilöylyn jäljet. Kartanon lukitulta vintiltä, tulikiven tukahduttavan katkun keskeltä löytyy sisältä päin poltettu ruumis, jonka vieressä on lattiaan painautunut sorkanjälki. Näkymä muistuttaa tarunomaisia kertomuksia kauheuksista, jotka lankesivat niiden ylle, jotka tekivät sopimuksen paholaisen kanssa. Pendergast ei voi vastustaa murhamysteeriä, jonka ainoa selitys tuntuisi olevan yliluonnollinen. Tutkinta vie hänet ja ylikonstaapeli D’Agostan New York Cityn kattohuoneistoista Firenzen sokkeloisille kujille ja sieltä kaupungin ulkopuolelle, romahduspisteessä olevaan linnaan, johon vuosikymmeniä sitten kokoontui neljä miestä loihtimaan jotain sanoinkuvaamatonta.

”Oven toinen puolisko oli raollaan, ja sen takaa kajasti lepattava valo. Pendergast työnsi sen auki. Kesti hetken, ennen kuin D’Agosta tajusi mitä näki. Valo ei ollut peräisin kynttilästä eikä peräseinällä olevasta suuresta takasta vaan keskilattialta. Siinä, keskellä rosoista ympyrää, oli jotain palavaa, lähes hiillokseksi hiipunutta – vain pari pientä tulenkieltä nousi enää mustien möykkyjen keskeltä. Hiiltynyt kasa oli ihmisen muotoinen. […] D’Agosta huomasi pidättäneensä hengitystään. Hän päästi värisevän huokauksen keuhkoistaan ja veti ne täyteen ilmaa, joka lemusi rikiltä ja palaneelta lihalta. Käsityskykynsä hitaasti palautuessa hän huomasi, että seinien silkkiverhoja ja kattoa peitti rasvainen kalvo. Suuri ympyrä, jonka keskellä ruumis makasi, oli ilmeisesti piirretty lattiaan teräaseella. Sitä ympäröivät salaperäiset merkit, ja kaiken sulki sisäänsä kaksinkertainen pentagrammi.”

”Helvetinmoinen kirja… Kukaan ei yhdistä tiedettä ja yliluonnollista paremmin kuin Preston ja Child, ja Tulikivi saattaa hyvin olla paras heidän yhdessä kirjoittamansa kirja.”
– Flint Journal (USA)

Douglas Preston
Douglas Preston (s. 1956) on yhdysvaltalainen toimittaja ja kirjailija. Agentti Pendergast -jännäreiden lisäksi hän on kirjoittanut useita tietokirjoja ja bestsellerlistojen kärkeen kivunneita trillereitä, viimeisimpänä keväällä 2011 suomeksi ilmestynyt Rienaus.

Lincoln Child
Lincoln Child (s. 1957) työskenteli kustannustoimittajana ennen kirjailijaksi ryhtymistään. Pendergast-kirjojen lisäksi Child on kirjoittanut kansainvälisesti menestyneitä teknotrillereitä, joista tuoreimman, Kuoleman algoritmi, Gummerus julkaisee syyskuussa.

www.prestonchild.com

Tulikivi