• Gummerus/

Naomi Wattsin tähdittämän Diana-elokuvan alkuperäistarina prinsessan viimeisestä rakkaudesta

Diana oli maailman kuuluisimpia naisia, todellinen sydänten prinsessa. Kate Snellin teos Diana – Prinsessan viimeinen rakkaus kertoo traagisesti kuolleen nuoren naisen kahdesta viimeisestä vuodesta sekä tämän taistelusta oikean rakkauden löytämiseksi.

”Maailma oli menettänyt ikonin, keulahahmon, henkilön johon kaikki kokivat voivansa samastua. Poikkeukselliseksi mielletyn naisen elämä ja kuolema olivat synnyttäneet myytin, mutta todellisuudessa nainen itse oli halunnut vain sitä, että häntä rakastettaisiin.”

Missä olit, kun kuulit prinsessa Dianan kuolleen?

Prinsessa Diana oli yksi aikamme ihaillummista julkisuuden henkilöistä ja hänen kuolemansa kosketti sekä järkytti maailmaa ennennäkemättömällä tavalla. Kaikki muistavat prinsessan kanssa onnettomuuteen joutuneen Dodi Al-Fayedin, mutta harva tietää tarinan Dianan todellisesta viimeisestä rakkaudesta.

Diana oli tavannut sydänkirurgi Hasnat Khanin lontoolaisessa sairaalassa maamiinakampanjansa aikana ja pari oli rakastunut. Uratietoinen ja perhettään kuunnellut huippukirurgi halusi kuitenkin pysyä pois julkisuudesta ja päätti suhteen. Määrätietoinen Diana ei antanut periksi, vaan lensi huhtikuussa 1997 Pakistaniin tapaamaan Khanin perhettä. Hän aikoi vakuuttaa rakastamansa miehen äidille olevansa tämän pojalle sopiva vaimo.

Samoihin aikoihin Diana kuvattiin kuitenkin suutelemassa miljonääri Dodi Al-Fayedin kanssa tämän huvijahdilla.

Dokumentaristi ja kirjailija Kate Snell paljasti kirjassaan vuonna 2000 kuinka Diana itse järjesti salakuvat hänestä ja Al-Fayedista, ja yritti voittaa Khanin sydämen puolelleen. Kate Snell on haastatellut niin Dianan uskottuja kuin Khanin perhettä ja perehtynyt Dianan ja Dodi Al-Fayedin kuolemaan liittyviin yksityiskohtiin. Kirja on ainutlaatuinen katsaus Dianan elämän viimeisten vuosien tapahtumiin.

Viimeisin tiedoin ja uusilla valokuvilla päivitetty kirja ilmestyy nyt ensi kertaa suomeksi sen pohjalta tehdyn elokuvan maailman ensi-illan kunniaksi. Diana-elokuvan pääosassa nähdään hämmästyttävästi roolihahmonsa näköiseksi ja oloiseksi muuntautunut filmitähti Naomi Watts. Elokuvan Suomen-ensi-ilta on 8.11.

Kate Snell: Diana – Prinsessan viimeinen rakkaus
Ovh 29 €