• Gummerus/

Natsien kätkemien aarteiden etsintä vaati katkeria taisteluja, juonittelua ja salapoliisityötä

Natsit ryöstivät valloittamiltaan alueilta suuren määrän korvaamattoman arvokkaita taide-esineitä, mutta yksi aarre oli ylitse muiden: Pyhän roomalaisen keisarikunnan kruununjalokivet. Dekkarityyliin kirjoitettu Natsien pyhä aarre (Gummerus) kertoo jännittävän tositarinan näiden tarkkaan kätkettyjen, kallisarvoisten esineiden jäljittämisestä keskellä toisen maailmansodan melskettä. Teos perustuu muun muassa sotilasasiakirjoihin, haastatteluihin ja päiväkirjoihin sekä Walter Hornin ennen julkaisemattomiin muistelmiin.

Liittoutuneiden luutnantti Walter Horn oli yksi belgialaisen Camp Namurin saksaa puhuvista Yhdysvaltojen kolmannen armeijan tiedustelu-upseereista. Siviilissä mies toimi taidehistorian professorina Kaliforniassa. Sotavankeja kuulustellessaan hän sai kuin ihmeen kaupalla selville, että Nürnbergin linnan alle salaiseen bunkkeriin oli kätketty kallisarvoisia taideaarteita. Yli sadan taide-esineen joukossa oli muun muassa kruunu, joka oli koristeltu hiomattomilla safiireilla, rubiineilla ja ametisteilla sekä hopeinen valtikka, roomalainen keihäänkärki ja kultainen valtakunnanomena, jonka huipulla oli jalokivikoristeltu risti.

Holvissa säilytettävät esineet olivat Pyhän roomalaisen keisarikunnan kruununkalleudet, koko Euroopan kallisarvoisin taide-esineiden kokoelma. Hitler oli vienyt ne Wienin kuninkaallisesta aarrekammiosta ja tuonut näytteille Nürnbergiin. Taidehistorioitsijat ja museoiden intendentit eri puolilla maailmaa olivat pohtineet, minne esineet oli piilotettu Saksaan suuntautuneiden pommituslentojen käynnistyttyä, ja oliko kokoelma säilynyt yhtenäisenä.

Aarteiden jäljittämiseksi Horn käynnisti massiivisen sotilasoperaation, joka merkitsi katkeria taisteluja Nürnbergin kaduilla, uhrauksia, juonittelua ja salapoliisityötä. Hornin sinnikkyyden ansiosta kruununjalokivet lopulta löytyivät ja natsien juonet selvisivät. Walter Horn jatkoi miehityshallinnon palveluksessa vuoteen 1948 ja saattoi päätökseen vielä kolme muuta taideteoksia koskevaa laajaa tutkintaa aikana, jota on kuvailtu vaikeimmaksi ja merkittävimmäksi vaiheeksi miehitysarmeijan suorittamien jäljitys- ja palautusoperaatioiden historiassa.

Sidney D. Kirkpatrick
Sidney Kirkpatrick on kirjailija ja elokuvaohjaaja. Hänen kirjansa ovat olleet myyntimenestyksiä ja hänen dokumenttielokuviaan on palkittu muun muassa American Film Festivallilla. Hän asuu Pasadenassa Kaliforniassa ja Stony Brookissa New Yorkissa.

Natsien pyhä aarre
Ovh 29 €

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi