Nauti Istanbulin mauista matkalla tai kotikeittiössä

Istanbulin makuja – Ruokamatka suurkaupungin sydämeen (Gummerus) vie lukijan aamiaiselle vuonna 1895 avattuun kahvilaan, maailman parhaalle döner-kebabille, artesaanileipomoon, kalatorille ja katukeittiöihin. Kirjassa on yli 90 reseptiä kasvis-, palkokasvi-, liha- ja kalaruokiin sekä hunajaisiin leivonnaisiin. Reseptien ja tarinoiden lisäksi kirja on täynnä elämää tulvivia valokuvia ja matkailijalle hyödyllisiä osoitteita.

Voi kuluttaa kokonaisen eliniän käymällä kaikissa Istanbulin kaupunginosissa ja kylissä maistelemassa erilaisia alueellisia ruokia, jotka heijastavat väestön monenlaisia maahanmuuttajataustoja – muun muassa kreikkalaista mezeä, albanialaista paistettua maksaa, tšerkessialaista broileria, mongolialaista manti-raviolia ja mausteisia bulgarialaisia makkaroita. Silloin ymmärtää, että ruoka ja juoma näkyvät kulttuurin ja historian tavoin kaupungin jokapäiväisissä rytmeissä.

Miltä kuulostaa lampaanlihalla täytetyt kvittenit, mustekalasalaatti tai täytetyt kesäkurpitsankukat? Kirjassa esitellään turkkilaisen keittiön tärkeimmät raaka-aineet ja ehdotetaan tarvittaessa helpommin saatavia vaihtoehtoja eksoottisimmille aineksille, jotta ruokia olisi vaivatonta valmistaa kotona. Jos suunnittelet matkaa Istanbuliin, ota oppaaksi vaihteeksi erilainen matkakirja. Istanbulin makuja seuraamalla löydät pöytiin ja ruokakojuille, joiden antimet vievät kielen mennessään.

Andy Harris
Andy Harris on Jamie Oliverin Jamie-lehden päätoimittaja. Ruoka- ja matkakirjoittajana hänet tunnetaan siitä, että hän tavoittaa eri maiden upeiden ruokakulttuurien ytimen. Istanbuliin hän rakastui jo 25 vuotta sitten – sen katuruokakulttuuriin, kiehtoviin toreihin ja monivivahteiseen ruokatarjontaan. Hän pyrkii käymään Istanbulissa säännöllisesti.

David Loftus
David Loftus on tunnettu ruoka- ja lifestylevalokuvaaja, joka on äänestetty kaikkien aikojen 65. vaikutusvaltaisimmaksi valokuvaajaksi. Hänen ruokakuviaan on kuvailtu ”asetelmataiteeksi, jossa ruoka suorastaan kerjää päästä napatuksi sivulta ja tulla syödyksi”. Hän on ottanut valokuvia muun muassa Jamie Oliverin, Ruth Rogersin ja Rose Grayn kirjoihin.

Istanbulin makuja – Ruokamatka suurkaupungin sydämeen
alkuteos Eat Istanbul
Suomennos Jenna Yli-Knuuttila

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt