Nettirikollisuus jyllää Matti Laineen uudessa jännitysromaanissa

Matti Laineen neljännessä romaanissa Eksytetty (Gummerus) seurataan kahdesta ensimmäisestä romaanista tutun sarjakuvapiirtäjä Ari Aallon vauhdikkaita käänteitä. Tällä kertaa Ari joutuu identiteettivarkauden uhriksi. Mehevät henkilökuvat värittävät nopeatempoista tarinaa, ja juoni pitää tiiviisti otteessaan.

Vuosi Japanissa on etäännyttänyt Ari Aallon kotimaastaan ja läheisistään. Yllätyksekseen Ari törmää Osakassa vanhaan kaveriinsa, rikostoimittaja Eero Räsäseen, joka houkuttelee hänet takaisin Suomeen. Pian Keskusrikospoliisin etsivä löytää tapetun miehen taskusta Arin taitavasti väärennetyn ajokortin. Joku on myös perustanut Facebook-profiilin Arin tiedoilla ja kuvalla varustettuna sekä tyhjentänyt hänen pankkitilinsä. Selvittäessään outoa identiteettivarkautta Ari törmää ryhmään, joka muistuttaa kovasti hänen oman nuoruutensa jengiä. Porukan tekemiset eivät kestä päivänvaloa, ja Ari joutuu sukeltamaan syvälle ala-maailman syövereihin.

”Kirjan keskeinen teema on itsensä kadottamisesta, etsimisestä, ehkä myös löytämisestä syntyvä matka. Nettirikollisuuden arkipäiväisyys ja ihmisten huijaamisen helppous on hämmästyttänyt minua jo pidemmän aikaa, ja tässä tarinassa oli luontevaa sivuta myös tätä aihetta”, Matti Laine kertoo. Hänen edellinen romaaninsa Ammattilainen kertoo suomalaisesta tapahtumatuottajasta ja portugalilaisesta palkkamurhaajasta. Laine kuitenkin sanoo paluun hänelle läheiseksi tulleen Ari Aallon maailmaan olleen väistämätön. ”Ensimmäistä kirjaani Pudotusta kirjoittaessani tein kovasti työtä kiinnostavan henkilöhahmon luomiseksi, ja se työ on kantanut hedelmää.”

Matti Laine onkin saanut kiitosta moniulotteisesta henkilökuvauksestaan. ”Yksityiskohdat ja erityispiirteet tekevät ihmisen – kokemukset, arvot, asenteet, ulkonäkö ja missä asennossa hahmon vasemman käden nimetön on, kun hän juo aamukahviaan”, Laine pohtii. Kuitenkin hänen mukaansa tarina on onnistuneen romaanin tärkein elementti. ”Vaikka hahmo olisi kuinka valmiiksi mietitty ja herkulliseksi todettu, niin jos tarina lähtee kulkemaan eri suuntaan, edessä on ’Kill your darlings’ -tyyppinen toimenpide. Raaka peli.”

Matti Laineen edellisestä romaanista Ammattilainen sanottua:

”Laine kirjoittaa ehdottoman vetävästi, ja teoksen henkilöt ovat mielenkiintoisia. Kaikki tämä saa lukijan koukuttumaan. Jää tunne, että Ammattilainen kaipaa jatkoa, joka on pakko lukea.”
–Ruumiin kulttuuri

Matti Laine
Matti Laine (s. 1976) on helsinkiläinen näyttelijä ja kirjailija. Hän on opiskellut Tampereen yliopiston draamalinjalla ja Teatterikorkeakoulussa, josta hän valmistui näyttelijäksi. Laine arvostaa hyvää ruokaa, sielukasta musiikkia ja taitavia jalkapalloilijoita.

Matti Laine, Eksytetty