Novellikilpailun parhaat julkistetaan tiistaina 15.2. Prosak-klubilla

Gummeruksen, Nuoren Voiman Liiton ja HansaBookin järjestämään Martti Joenpolven novellikilpailuun osallistui 787 nimimerkkiä, joista Novellit 2011 -antologiaan (Gummerus) valikoitui 12 tarinaa. Antologia julkaistaan tiistaina 15.2. klo 19 Prosak-klubilla, ravintola Dubrovnikissa. Raadin mukaan novelleista piirtyy rehellinen kuva tämän päivän suomalaisten ongelmista, mutta myös vaikeuksien voittamisesta ja elämän jatkumisen mahdollisuudesta.

Raadin muodostivat tänä vuonna kirjailijat Turkka Hautala ja Katja Kettu, viestinnän ammattilainen Kirsi Piha sekä kustannuspäällikkö Mikko Aarne ja kustannustoimittaja Nina Gimishanov. Raadin mukaan perinteisten sota- ja historiakuvausten vastakohtana näkyi vahva omaelämäkerrallisen kirjoittamisen tarve, jossa nousivat esiin varsinkin nuoruuden kasvukivut ja perhetragediat. Novelleissa saivat äänen myös vanhukset, joiden elämää ja yksinäisyyttä kuvattiin harvinaisen paljon.

Voittajanovelli on Heidi Vaattovaaran Synkkäsimo, joka sulatti raadin sydämet lempeällä, tragikoomisella ja todentuntuisella kuvauksella ihmisen kaipuusta, kontaktin rakentamisen yrityksestä ja ponnistelusta kohti onnea. Toiselle sijalle ylsi Antti Ritvasen Poika ja äiti, joka kuvaa monitasoisesti elämän solmukohtia, kuoleman ja syntymän kosketuspintoja. Kolmanneksi sijoittui Jenna-Marisha Rasi-Koskisen Neljäs talo, jossa katsellaan lapsen silmin markkinataloutta ja sen vääjäämättä tuottamia pettymyksiä.

Kunniamaininnan saivat Marjatta Saarelan Puurattaat, joka on hienon hallitulla ja vähäeleisellä kielellä toteutettu novelli rikoksesta ja sen jättämästä jäljestä ihmismuistiin, sekä Virpi Marjomaa-Rajamäen Pitkä matka pihan poikki, joka kertoo vanhemman menettämisestä lapsen silmin.

Muut antologiaan valitut novellit ovat Kari Välimäen Peili, Salla Klemolan Linnut, Riina Paasosen Taikuri ja apulainen, Ari Ihanderin Kondenssivettä, Emilia Leppälän Lakeus silmissään, Asta Ikosen Kotka ja Elina Pitkäsen Matteuksen evankeliumi.

Tervetuloa julkistamaan Novellit 2011 -antologia tiistaina 15.2.2011 Prosak-klubille
Paikka: Ravintola Dubrovnik, Eerikinkatu 11, Helsinki
Kello 19-23

Lisätietoja
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Martti Joenpolvi
(s. 1936) Martti Joenpolvi on vuodesta 1959 lähtien julkaissut yhdeksän novellikokoelmaa ja yksitoista romaania. Joenpolvea pidetään ennen kaikkea hienona novellistina, jonka kieli on tiiviydessään ja merkitsevyydessään mestarillista ja huumori sarkastista. Tarkkanäköisyydessä häntä on usein verrattu Tšehoviin. Joenpolvi on tiukan draaman rakentaja, yhtä hyvä komedian kuin tragedian näyttämöllä, suomalaisen novellin huippunimi.

Lehtori Kaarle Jaakko Gummerus aloitti kustannustoiminnan yhdessä vaimonsa Gustavan kanssa vuonna 1872. Kaarle Jaakko ja Gustava halusivat kantaa kortensa kekoon kansan valistamiseksi ja julkaista painotuotteita huviksi ja hyödyksi kaikille Suomen kyläläisille.  Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat. www.gummerus.fi

Nuoren Voiman Liitto
”Nuoren Voiman Liitto on valtakunnallinen, kaikille avoin ja poliittisesti sitoutumaton kirjallisuusyhdistys, jonka tarkoituksena on tukea eri-ikäisiä kirjoittajia ja edistää kirjallisuuden asemaa ja tunnettavuutta. Liitto julkaisee Nuori Voima -kirjallisuuslehteä, edistää luovaa kirjoittamista sekä järjestää monia erilaisia kirjallisuustapahtumia kuten Prosak-proosailtoja ja Runokuu-festivaalia. Nuoren Voiman Liitolla on pitkät perinteet kirjoituskilpailujen järjestämisessä. Kilpailut ovat oiva tapa tukea ja kannustaa nuoria kirjailijoita”, kertoo tuottaja Anna Nurro. Lue lisää: www.nuorenvoimanliitto.fi

HansaBook