Numeropeli on poikkeuksellinen ja koukuttava murhamysteeri

John Verdonin Numeropeli (Gummerus) on älykäs murhamysteeri, joka yhdistää taidokkaasti Agatha Christie –henkistä suljetun huoneen arvoitusta, psykologista poliisiromaania ja hyytävää trilleriä. Numeropeli on mainosmaailmassa uransa tehneen amerikkalaisen John Verdonin esikoisromaani. Se on ollut valtaisa myynti- ja arvostelumenestys muun muassa Isossa-Britanniassa, Tanskassa ja Espanjassa.

Dave Gurney on New Yorkin poliisilaitoksen murharyhmästä varhaiselle eläkkeelle jäänyt poliisi. Tarinan alussa hän kuulee opiskeluaikaisen kaverinsa Mark Melleryn saamista omituisista uhkauskirjeistä. Ensimmäisessä niistä on käsky – ajattele jotain lukua, ensimmäistä joka juolahtaa mieleesi – ja suljettu kirjekuori. Kirjekuoressa on Melleryn ajattelema luku: 658. Gurney pitää tapausta lähinnä kiehtovana arvoituksena, kunnes Mellery murhataan raa’asti kotipihallaan.

Pian selviää, ettei Mellery suinkaan ole numeroilla ja riimeillä leikkivän murhaajan ensimmäinen uhri. Jopa kaiken nähnyt Gurney huomaa pohtivansa mahdottomalta tuntuvaa vaihtoehtoa: ehkä murhaaja todella osaa lukea uhriensa ajatuksia. Varmaa on joka tapauksessa se, että veren makuun päässeellä tappajalla ei ole aikomustakaan lopettaa. Ei ainakaan ennen kuin Gurney ja tämän vaimo Madeleine ovat pelanneet oman osansa hänen saatanallisen ovelassa suunnitelmassaan.

”Mikä debyytti! Verdon kiilaa suoraan trillerigenren kärkeen tällä uskomattoman ansiokkaalla romaanillaan. Vastustamattoman mukaansatempaava, loistavasti kirjoitettu. Paras kirja, jonka olen tänä vuonna lukenut.” – The Sun (Iso-Britannia)

”Kekseliäs ja viihdyttävä.” – Washington Post (Yhdysvallat)

”Ajattele jotain numeroa yhden ja kymmenen väliltä… Kerro se nollalla. Niin monta kertaa tulet laskemaan kirjan käsistäsi.” – Mystery Scene (Yhdysvallat)

John Verdon: Numeropeli
Alkuteos: Think of a Number
Suomentaja Marja Luoma
Ohv: 32,00 €

John Verdon
John Verdon teki pitkän uran New Yorkin mainosmaailmassa. Jäätyään eläkkeelle hän päätti ajankulukseen kirjoittaa mahdollisimman jännittävän murhamysteerin. Syntyi Numeropeli. Verdonin seuraava Dave Gurney -romaani Shut Your Eyes Tight ilmestyy suomeksi keväällä 2012.

Lisätietoja
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt