Nuori juutalaisnainen pakeni vuosiksi maan alle natsien Berliinissä

Sitten juoksin pakoon (Gummerus) on tositarina saksanjuutalaisen Marie Jalowicz Simonin läpi sodan kestäneestä piileskelystä natsien pääkaupungissa Berliinissä. Vasta vuosikymmeniä sodan jälkeen hän oli valmis kertomaan tarinansa ja saneli sen 77 ääninauhalle. Näiden nauhoitusten perusteella tehdystä kirjasta tuli arvostelumenestys Saksassa ja arvostettu historialehti Damals valitsi kirjan vuoden parhaaksi historiateokseksi syksyllä 2014.

Kesäkuun 22. päivänä vuonna 1942 20-vuotiaan Marie Jalowicz Simonin ovikello soi aamukuudelta. Gestapo tuli hakemaan häntä kuulusteltavaksi. Vuosia kestänyt vaino oli opettanut, miten tällaisessa tilanteessa tuli toimia ja nokkela nuori nainen pyysi päästä alusvaatteisillaan hakemaan aamiaista alakerrasta ennen lähtöä.

Minun oli pidettävä itseni kaikin keinoin kurissa kävelläkseni hitaasti seuraavaan kadunkulmaan asti. Sitten lähdin juoksemaan. Puhuttelin ensimmäistä kelvollista miestä, vanhahkoa työläistä, ja kerroin lyhyesti, mistä oli kyse: ’Tule talon eteiseen’, hän sanoi, ’lainaan sinulle tuulitakkiani. Sinähän olet pienikokoinen, ja minä olen kookas. Takki ulottuu sinulla polvien yli. Ja sitten menemme yhdessä joidenkin tuttaviesi luo, ja lainaat sieltä vaatteet itsellesi.’

Selviytymisen hinta oli kova: jotkut auttoivat hyvyyttään, useimmat käyttääkseen hyväkseen – kaikin tavoin. Marie Jalowicz Simon oppi olemaan näkymätön, hankkimaan ruokaa ja sen, että "maan alle paenneet juutalaiset eivät sairastele". Piilossa vietetyt vuodet vaativat improvisaatiokykyä, äärimmäistä sopeutumista ja suurta rohkeutta.

Marie Jalowicz Simon
Marie Jalowicz (1922–1998) kirjoitti ylioppilaaksi Berliinissä vuonna 1939. Sodan jälkeen hän avioitui luokkatoverinsa, Palestiinaan paenneen ja brittisotilaaksi päätyneen Heinrich Simonin kanssa. Perhe asettui Pankowiin, Berliiniin. Marie Jalowicz Simon väitteli filologian tohtoriksi ja eteni Berliinin Humboldt-yliopiston antiikin kirjallisuuden ja kulttuurin vakinaiseksi professoriksi.

Sitten juoksin pakoon – Juutalaistytön selviytymistarina 1940–1945
Ovh 34 €

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi