Ohikulkijan tuoksu on sarja kauneuden läpäisemiä kohtaamisia

Katriina Ranne on moderni nomadi, maailmaa kiertävä ja kauneuden ääreen pysähtyvä tohtori, joka tuntee ohikulkijan tuoksun. Hänen ensimmäinen runokokoelmansa on täynnä rakkautta ja intohimoa, elämän ahneutta, joka saa pitämään juhlat, kun rahat loppuvat.

Ajattelematta seurauksia, ajattelematta sivuvaikutuksia, ajattelematta mitä muut
    ajattelevat, ajattelematta että siihen voi kuolla.
Siihen voi kuolla. Mutta minä haukkasin valtavia paloja,
    suupielet täynnä suklaata, täynnä onnea.

Ohikulkijan tuoksun jokainen runo on rakkausruno. Läpi kokoelman kulkee kavalkadi rakastajia, entisiä, nykyisiä, haaveiltuja, hylättyjä, himoittuja. Aistillisissa runoissa soivat laulujen kaiut ja ihon ikävä.

Sinä aukaisit kaulaketjuni
helmet putosivat olkapäilleni
lakanalle
lattialle
kuten nutturalta aukeavat hiukseni
    kuin sade

Silloinkin kun runon aiheena on tango, teen hauduttaminen tai vanhan gramofonin kaihoisa ääni, on pohjalla syvä tunne ja intohimo. Ranne ihmettelee elämää, rakastaa sitä ja sen ohikulkevia hetkiä.

”Elämäni on viimeisen seitsemän vuoden ajan ollut liikkuvaa, enkä vastoin traditionaalisia odotuksia ole asettunut aloilleni ja löytänyt pysyvää ihmissuhdetta. Halusin kokoelmallani sanoa, että vaikka ohikulkijan tuoksu on ohimenevä ja epämateriaalinen asia, se voi kuitenkin olla hyvin tärkeä, kaunis ja elämää rikastuttava. Loppunut ihmissuhde ei välttämättä tarkoita epäonnistunutta ihmissuhdetta, vaan kyseessä on voinut olla kohtaaminen, joka on tuonut elämään lisää iloa ja merkitystä. Ehkä se on lopulta päätynyt runoksi joka voi vuorostaan saada jonkun toisen nauramaan, itkemään tai oivaltamaan jotain maailman yllättävästä kauneudesta”, tämän kevään Suomessa viettävä Katriina Ranne avaa runokokoelmansa syntyä.

Katriina Ranne
Katriina Ranne syntyi vuonna 1981 Noormarkussa viiden tyttären perheeseen, jossa oppi nopeasti puhumaan ja uskomaan tarinoihin. Hänellä on kirja kesken yöpöydällä, toinen työpöydällä, kolmas kylpyhuoneessa ja neljäs laukussa. Hänen kesävaatteensa ovat Dar es Salaamissa ja talvivaatteensa New Yorkissa. Hän on väitellyt filosofian tohtoriksi Lontoossa, opettanut swahilia ja suomentanut afrikkalaisen runouden antologian.

Ranne kirjoittaa aina käsin, ja esikoisromaanin Minä, sisareni (Nemo 2010) ensimmäiset merkinnät hän teki JFK:n lentokentällä sanomalehden marginaaliin. Ohikulkijan tuoksu on Ranteen ensimmäinen runokokoelma. Hän kirjoittaa parhaillaan fysiikkaa käsittelevää romaania ja on rakastunut Kari Enqvistiin.

Katriina Ranne: Ohikulkijan tuoksu

Kati Turpeinen, tiedottaja, p. 044 349 7790, kati.turpeinen@gummerus.fi