Olavi Paavolainen kirjojensa kautta

Olavi Paavolainen oli 1920-luvun Tulenkantaja, 1930-luvun maailmanmatkaaja ja yhteiskunnallinen havainnoija, sota-ajan tiedotusupseeri ja 1940-luvun lopusta kuolemaansa 1964 asti Yleisradion Radioteatterin johtaja. Nukuin vasta aamuyöstä – Olavi Paavolainen 1903–1964 (Gummerus) on kirjallinen elämäkerta. Sen on kirjoittanut Helsingin yliopiston yleisen kirjallisuustieteen professori H. K. Riikonen.

Nukuin vasta aamuyöstä kertaa Olavi Paavolaisen elämää ennen kaikkea hänen kirjojensa ja niiden saaman vastaanoton sekä hänen esseittensä ja artikkeliensa kautta. Tässä teoksessa on mukana Paavolaisen julkaistujen kirjojen ohella laajasti hänen toimintaansa kulttuuri- ja taidekriitikkona. Lähteinä on käytetty myös kirje- ja muuta arkistomateriaalia, muistelmakirjallisuutta ja aikalaiskuvauksia.

Mitä enemmän olen paneutunut Paavolaisen elämään, sitä merkityksellisemmiksi ovat nousseet hänen omat teoksensa nimenomaan oman aikansa ideologisen ilmapiirin ilmentäjinä, kuvaajina ja kriitikkona sekä yleensä oman aikansa kulttuurisessa kontekstissa – näin siitäkin huolimatta, että persoonallisuutena Paavolainen on varmasti 1900-luvun monisärmäisimpiä eikä hänen henkilöään voi täysin jättää huomioimatta hänen teoksiaan tarkasteltaessa”, H. K. Riikonen kirjoittaa.

Riikonen tarkastelee Olavi Paavolaista ja hänen tekstejään eurooppalaisessa kontekstissa. Hän näkee Paavolaisen kirjallisen elämän ilmiönä ja vaikuttajana, joka on suomalainen vastine eräille ulkomaisille ilmiöille ja trendeille. Nukuin vasta aamuyöstä on paitsi elämäkerta, myös ainutlaatuinen matka suomalaiseen kirjallisuuden ja kulttuurielämän eliittiin viidellä vuosikymmenellä. Sen eliitin, jonka jäsenistä moni ennen sotaa ja vielä sen aikanakin ihaili natsi-Saksaa.

H. K. Riikonen
Helsingin yliopiston yleisen kirjallisuustieteen professorin H. K. Riikosen (s. 1948) erityisaloja ovat antiikin kirjallisuuden vaikutus, Pentti Saarikosken ja James Joycen tuotanto sekä suomennosten historia. Hän on toiminut aktiivisesti mm. Olavi Paavolainen -seurassa.

Nukuin vasta aamuyöstä – Olavi Paavolainen 1903–1964
Ovh 39 €