Onnellisuuden geenejä etsitään Richard Powersin romaanissa Suopeus

Miten elämä muuttuu, kun tiede selvittää onnellisuuden geneettisen rakenteen? Kenelle onnen patentti kuuluu? Richard Powersin romaani Suopeus (Gummerus) on vaikuttava tarina ajankohtaisesta aiheesta: kysymyksistä, jotka joudumme kohtaamaan nyt kun ihmisen perimä on selvitetty.

Chicagolainen Russell Stone päätyy opettamaan luovan tietokirjoittamisen kurssia, jonka osallistujien joukossa on käsittämättömän valoisa nuori nainen. Thassadit Amzwarin autuas olemus sekä kiehtoo että kummastuttaa melankoliaan taipuvaista Russellia. Ainaisen kauhun keskellä elänyt algerialaispakolainen huokuu selittämätöntä onnellisuutta. Onko mahdollista olla noin avoin ja eläväinen joutumatta hankaluuksiin?

Opiskelutoveriensa neiti Suopeaksi ristimän Thassan persoonallisuus tulee tunnetun geneettisen parantelun puolestapuhujan Thomas Kurtonin tietoon, ja pian Thassan geneettinen salaisuus järisyttää koko maailmaa. Paljastuksen nostattamassa mediasirkuksessa hänen synnynnäinen optimisminsa joutuu koetukselle.

Kirjoissaan Richard Powers pohtii muun muassa modernin tieteen ja teknologian vaikutuksia. Hän oli ensimmäisiä ihmisiä, joiden koko geeniperimä selvitettiin. Powers on kirjoittanut aiheesta artikkelin Book of me, joka on luettavissa osoitteessa:

”Provosoiva… lumoava… häikäisevä.”
– The Washington Post (USA)

”Yksikään aikalaiskirjailijamme ei tartu yhtä suuriin kysymyksiin tai vangitse ajan henkeä taitavammin kuin Powers.”
– The Dallas Morning News (USA)

Richard Powers
Yhdysvaltalainen Richard Powers on kirjoittanut kymmenen romaania, joista on suomennettu Suopeuden lisäksi Laulut joita lauloimme (2008) ja Muistin kaiku (2009). Muistin kaiku sai Yhdysvaltain arvostetuimman kirjallisuuspalkinnon, National Book Awardin, ja oli Pulitzer-ehdokkaana.

Richard Powers, Suopeus
alkuteos Generosity
suomentanut Raimo Salminen

Lisätietoja