Onni löytyy omasta sisimmästä

Elokuva- ja tv-ohjaajana tunnetuksi tullut Taavi Kassila elää onnellista elämää Intiassa äiti Amman ashramissa, jossa hän omistautuu henkisille harjoituksille ja epäitsekkäälle työlle. Totuuden lähteillä -kirjassa (Gummerus) Kassila ottaa lukijan mukaansa tutkimusmatkalleen totuuden etsintään. Hän pohtii elämän tarkoitusta eri uskontojen, tieteen ja taiteen kautta. Teos auttaa näkemään raja-aitojen toiselle puolelle, avartamaan maailmankuvaa ja löytämään rauhaa ja iloa elämään. Taavi Kassila vierailee Suomessa lokakuun alussa.

Halu olla onnellinen yhdistää ihmisiä uskonnosta, rodusta, sukupuolesta, iästä ja maailmankatsomuksesta riippumatta. Taavi Kassila etsi aluksi onnea muun muassa ihmissuhteista ja taiteen maailmasta, kunnes huomasi kaiken olevan kuin erämaan kangastusta. Mistä sitten kestävän onnen voi löytää?

”Kun olen kulkenut henkistä tietä jo vuosia, olen saanut huomata, joutunut myöntämäänkin itselleni, että onni ei löydy ulkopuoleltani, maallisuudesta, vaan minun on käännyttävä sisimpäni, oman sydämeni puoleen ja etsittävä onnea sieltä, jumalallisen suunnasta”, Taavi Kassila kertoo.

Totuuden lähteillä käsittelee muun muassa henkisiä harjoituksia, pyyteetöntä rakkautta, parisuhdetta, selibaattia, uskontoja, hyvyyttä ja pahuutta, Jumalaa ja Paholaista ja ihmisen elämää näiden ilmiöiden välissä ja keskellä. Kassila vertailee kristillisyyden, buddhalaisuuden ja hindulaisuuden näkemyksiä toisiinsa tutkien pyhiä kirjoja ja keskustellen munkkien ja henkisten opettajien kanssa.

”Maailman suuret uskonnot, henkiset traditiot ja niiden pyhimykset näyttävät olevan yhtä mieltä siitä, että elämän tarkoitus ja päämäärä on itsekeskeisyyden voittaminen ja Jumalan löytäminen. Pahan voittaminen hyvyydellä. Siksi pyhimykset ovat ilmaisseet, tosin eri sanoin, että epäitsekäs rakkaus on aidon uskonnollisuuden ja henkisyyden huipentuma, sen korkein ilmentymä. Miksi sitten rakkaus on niin tärkeää? Koska ilman rakkautta elämällä ei ole tarkoitusta, ilman rakkautta elämä jää kaipaamaan suloisuuttaan.”

Taavi Kassila

Taavi Kassila (1953) tunnetaan elokuva- ja tv-ohjaajana, käsikirjoittajana, joogaopettajana, luennoitsijana ja vapaana kirjailijana. Joulukuussa 2008 Kassila muutti Intiaan Äiti Amman ashramiin ja omistautui henkisille harjoituksille ja epäitsekkäälle työlle.

Taavi Kassila, Totuuden lähteillä
Ovh. 29,25 €

Lisätietoja
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi