Opas tietoisiin selkouniin avaa ihmismielen uskomattomia mahdollisuuksia

Onko tämä unta? -selkouniopas (Gummerus) on sukellus ihmismielen saloihin ja luovuuden lähteille. Selkounella tarkoitetaan unta, jonka aikana tietää olevansa unessa.  ”Oletko koskaan tajunnut olevasi unessa ja herännyt saman tien? Mahdatkohan tietää, millaisten mahdollisuuksien äärellä silloin olit?

Amerikkalaisen selkouniasiantuntijan ja suomalaisen psykologin kirjoittamassa teoksessa kerrotaan, kuinka tuohon oivalluksen hetkeen pääsee takaisin ja kuinka heräämisen sijaan unimaailmaan voi tietoisesti jäädä. Selkounessa ihmistä eivät rajoita fysiikan lait vaan oman mielen rajat. Niihin tutustumalla ja niitä venyttämällä voi laajentaa mahdollisuuksiaan myös valveilla.

Selkounitila on luonnollinen kykymme. Jokainen näkee elämänsä aikana ainakin yhden selkounen ihan opettelemattakin, ja harjoitusten avulla niitä voi alkaa nähdä säännöllisesti. Selkounet ovat yksi mielenkiintoisimmista tavoista päästä yhteyteen itsensä kanssa”, oppaan toinen kirjoittaja, Anna Riihimäki, toteaa.

Onko tämä unta? on selkeä ja maanläheinen opas tietoisen unen maailmaan. Se kertoo selkounien tieteellisestä tutkimuksesta sekä selkouniharrastajien innostavista kokemuksista. Sen avulla kuka tahansa voi oppia näkemään, muistamaan ja hyödyntämään selkounia. Unimaailmassa voi seikkailla vain uteliaisuuden tai hauskanpidon vuoksi, mutta ennen kaikkea selkouniharjoituksista on hyötyä itsetuntemuksen kannalta. Kirja on osuvasti omistettu ”sisäisen maailman tutkimusmatkailijoille”.

”Selkounia harjoitellessamme alamme kiinnittää huomiota myös tavallisiin uniimme, joita näemme joka yö, muistamme ne tai emme. Olemme todellakin nerokkaimmillamme unen aikana. Alitajunnasta kumpuavia unia ymmärtämällä ja niiden tarjoamaa tietoa hyödyntämällä voi olla ikään kuin muutaman askeleen itseään edellä”, Anna Riihimäki kertoo. ”Unet kommentoivat valve-elämän touhujamme joka yö. Onko tämä unta? -kirjan avulla voi oppia ymmärtämään, mitä yrittää unien kautta itselleen sanoa”, kirjailija summaa.

Robert Waggoner
Robert Waggoner on amerikkalainen selkounipioneeri. Hän on harrastanut selkounia jo vuodesta 1975 lähtien ja kirjoittanut niistä menestyneen kirjan Lucid Dreaming: Gateway to the Inner Self. Hän on toiminut Kansainvälisen unientutkimusliiton IASD:n puheenjohtajana, ja toimittaa kuukausittain netissä ilmestyvää Lucid Dreaming Experience -lehteä. Robert kiertää ympäri maailmaa luennoimassa ja pitämässä työpajoja selkounista. Hänen kotisivunsa löytyvät osoitteesta: www.lucidadvice.com.

Anna Riihimäki
Anna Riihimäki on helsinkiläinen hypnoosiin, parisuhteisiin ja syömishäiriöihin erikoistunut psykologi, joka valmistuu vuonna 2014 psykoterapeutiksi. Anna käyttää työssään unia ja selkounia väylänä itsetuntemukseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Lisätietoa Annasta löydät hänen kotisivuiltaan osoitteesta: www.luminousmind.fi.

Robert Waggoner ja Anna Riihimäki: Onko tämä unta? Opas selkouniin ja itsetuntemukseen
englanninkieliset osuudet suomentanut Marlene Sanoukian

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi