Paheksuntaa herättänyt italialaisromaani julkaistiin postuumisti

Omalle ajalleen liian radikaali sisilialaisromaani Elämän ilo (Gummerus) julkaistiin vasta kaksikymmentä vuotta kirjailijansa, Goliarda Sapienzan kuoleman jälkeen. Nyt mestariteokseksi tunnustettu kirja on vaikuttava, feministinen sekoitus Italian lähihistoriaa ja politiikkaa, sisilialaisia sukutraditioita ja perhe-elämää, kiihkeää kieltä ja dialogia sekä rakkautta ja vapaata seksuaalisuutta. Runsasta romaania kannattelee raikkaan moderni päähenkilö, Modesta.

Modesta syntyy köyhässä Sisiliassa tammikuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1900. Kesytön tyttö irrottautuu köyhistä oloista vakuuttuneena siitä, että elämällä on luvassa hänelle jotain parempaa. Tulen ja veren saattelemana hän päätyy luostariin, josta kohtalo heittää hänet italialaisen aatelisperheen palatsiin. Älykäs Modesta pukee ylleen milloin aristokraatin, sosialistin, libertiinin, runoilijan, vastarintaliikkeen taistelijan, vallanhimoisen uranaisen, äidin ja kyltymättömän rakastajattaren viitan. Modesta elää halki myrskyisän vuosisadan tukenaan Sisilian auringosta syntynyt voittamaton ase: elämän ilo.

Goliarda Sapienza tutustuttaa lukijansa Italiaan, josta harvoin puhutaan: vahvojen naisten maailmaan, jota miehet, maskuliinisuus tai katolinen kirkko eivät määritä. Päämäärätietoinen Modesta on jopa pohjoismaisen nykylukijan silmissä rohkea ja kumartelematon. Hänellä on persoonallinen tapa toteuttaa myös äitiyttä, mikä herättää ajatuksia ja tekee Elämän ilosta kaiken lihallisuuden ja yhteiskunnallisuuden lisäksi vahvasti äitiysteemaisen.

Modestan villi kertojanääni maalaa lukijan silmien eteen kuvan 1900-luvun Italian poliittisesta, moraalisesta ja sosiaalisesta historiasta ja naisesta, jonka elämää ohjaa vahva seksuaalisuus, omaperäinen oikeudentunto ja tiedonnälkä.

Minun oli ryöstettävä häneltä mestarillinen taito soittaa sanojen koskettimilla niin kuin minä osasin tavoittaa satoja sävelten vivahteita pianon ääressä. Jo kuukausia olin napannut ilmasta jokaisen uuden adjektiivin ja toistellut niitä itsekseni, etten unohtaisi. Ajan myötä oppisin puhumaan niin kuin hän, aivan kuten olin ajan myötä oppinut tuntemaan pienenpienen saaren yksinäisen ja saavuttamattoman laavan jalkojeni alla.

Kirjasta sanottua:

Modesta on feministi, anarkisti, biseksuaalinen Scarlett O’Hara Sisiliassa.” – Independent

Elämän ilo on kultakaivos, se on kaikkea – 1900-luvun paras romaani!” – L'Unità

Goliarda Sapienza
Goliarda Sapienza (1924–1996) syntyi Sisiliassa vallankumoukselliseen sosialistiperheeseen. Hän aloitti 16-vuotiaana teatteriopinnot Roomassa ja tuli näyttelijänä tunnetuksi muun muassa Viscontin elokuvista. Sapienza käytti kymmenen vuotta teoksensa Elämän ilo kirjoittamiseen, mutta ei koskaan nähnyt romaaniaan julkaistuna.

Goliarda Sapienza: Elämän ilo
alkuteos L'arte della gioia
suomentanut Laura Lahdensuu

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt