Päivi Alasalmen novelleissa naiset pitävät huolta itsestään

Mihin päätyvät miehet, jotka lähtevät viemään roskapussia eivätkä koskaan palaa kotiin? Entä minne jätetään ne, jotka eivät suostu lähtemään? Päivi Alasalmen novellikokoelmassa Koirapäinen pyöveli (Gummerus) ääneen pääsevät naiset, jotka kantavat häpeäänsä pystypäin, muuttuvat näkymättömiksi tai vetäytyvät erakoiksi. Nämä ihmispolot ovat myös kovapäisiä ja päättäväisiä. Sillä kuka pitää ihmisestä huolta – ei kukaan muu kuin hän itse.

Koirapäinen pyöveli on kokoelma novelleja, joissa meno on reipasta, elämä rujoa ja mustanpuhuva huumori kukkii. Kieli on oivaltavaa ja suoraviivaiset tiivistykset ihmiskohtaloista herkullisia. Henkilöitä yhdistää häpeän ohittaminen ja selviytyminen yhteisön langettamista tuomioista. Joissakin tarinoissa on alasalmelaisen mittakaavan mukaan onnellinen loppu, kuin aikuisten sadussa. Toisissa päivä päättyy vähemmän suotuisasti, mutta jonkinlaiseen tasapainoon päästään, vaikka se olisi sitten saavutettava joka aamu uudestaan.

Päivi Alasalmi kuvaa illuusiottomasti sitä yhteiskuntaa, jossa hyvä ei suinkaan saa palkkaansa. Hänen teostensa maailma on synkkä, mutta synkkyyttä lievittää osuva ironia ja loistelias kieli, joka taipuu kepeästi kuvaamaan niin kauhun kuin idyllin elementtejä.

Päivi Alasalmi
Päivi Alasalmi on syntynyt vuonna 1966 Haukiputaalla. Hän on opiskellut Tampereella ja Oriveden opistossa ja asuu nykyisin Viialassa. Alasalmen tuotantoon kuuluu kahdeksan romaania, kaksi novellikokoelmaa, matkakirja sekä satukirja Turhamainen aasi, joka sai Kaarlen palkinnon 2010. Alasalmen teoksia on käännetty italiaksi, ranskaksi, sloveeniksi, ruotsiksi ja tanskaksi. Romaani Vainola oli Finlandia-palkinnon ehdokkaana.

Päivi Alasalmi: Koirapäinen pyöveli
Ovh: 32,30

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi