Pakollista luettavaa kaikille musadiggareille

Mikael Huhtamäen runsas keikkahistorian tietopläjäys on pakollista luettavaa kaikille suomalaisille, jotka ovat vähänkään rock. Live in Finland kertoo elävästi, kuinka pop- ja rock-konsertit rantautuivat Suomeen ja sekoittivat sen vuosina 1955–1979. Kirja paitsi listaa keikat biiseineen myös kertoo tarinat suurimpien, jännimpien ja merkillisimpien artistivierailujen ympäriltä.

Ensimmäiset ulkomaiset pop- ja rock-artistit vierailivat Suomessa jo 50-luvun lopussa, mutta vielä Paul Ankan Linnanmäen konserttikin oli vain kalpeaa esimakua siitä, mitä tuleman piti. Svengaavalla 60-luvulla Suomessa esiintyivät muun muassa The Animals, The Rolling Stones, The Who ja The Beach Boys. Näistä tahti vain kiihtyi, ja 60- sekä 70-luvuilla suomalaisyleisö pääsi nauttimaan huutoetäisyydeltä niin Creamin, Jimi Hendrixin, Led Zeppelinin ja AC/DC:n jykevistä soundeista kuin Jethro Tullin ja Procol Harumin hämyisistä tunnelmista.

”Voidaan pitää lähes universaalina totuutena, että rock-musiikin kehitys oli vauhdikkaimmillaan ja kiinnostavimmillaan 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa. Tuolloin aloittivat uransa useimmat niistä mammuttiyhtyeistä ja -artisteista, joiden konsertit vielä nykyäänkin täyttävät stadioneita. Olin musadiggarina jo vuosia ihmetellyt, miksi netistä tai tietokirjallisuudesta ei löytynyt luotettavia tietoja tuon jännittävän aikakauden konserttivierailuista Suomessa. Päätin itse ryhtyä tutkimaan asiaa vapaa-aikanani, ja muutaman vuoden aikalaisaineistoja mikrofilmeiltä kelailtuani aloin ymmärtää, miksi musikologit eivät olleet tarttuneet tähän järkyttävän laajaan tutkimushaasteeseen”, Mikael Huhtamäki kertoo.

”Aineiston suuresta määrästä ja vaihtelevasta laadusta huolimatta päätin jatkaa valitsemallani tiellä ja nyt viiden vuoden tutkimus- ja kirjoitusprojektini on päättynyt. Oletan lukijakuntani olevan erityisen harrastunut ja vaativan tarkkaa tietoa. Keikkavierailujen esittelyssä olenkin pyrkinyt lähes naurettavaan yksityiskohtaisuuteen, mutta yrittänyt pitää tekstin samalla luettavana ja jopa viihdyttävänä. Uskon ja toivon, että tulen lähiviikkoina saamaan palautetta, jossa kerrotaan kirjani tietojen olevan räikeässä ristiriidassa keikkayleisön muistikuvien kanssa”, kirjailija toteaa naurahtaen.

Mikael Huhtamäki
Mikael Huhtamäki (s. 1971) on entinen musiikkiluokkalainen, joka soittaa leirinuotiokitaraa ja oikean käden puoleisia koskettimia harrastelijatasolla. Hän kuului nuoruudessaan helsinkiläiseen autotallibändiin kahden viikon ajan.

Mikael Huhtamäki: Live in Finland – Kansainvälistä keikkahistoriaa Suomessa 1955–1979
Ovh 39 €

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi