Palkinnot kirjailija Matti Turuselle ja suomentaja Lotta Toivaselle

Gummeruksen perinteinen Kaarlen palkinto myönnetään tänä vuonna kirjailija Markku Turuselle teoksesta Juuston pimeä puoli. Palkinnon arvo on 3 000 euroa. Suomentaja Lotta Toivaselle puolestaan myönnetään 1 000 euron tunnustuspalkinto ansioituneesta työstä kaunokirjallisuuden suomentajana.

Kaarlen palkinto on nimetty Gummeruksen perustajan Kaarle Jaakko Gummeruksen mukaan ja se myönnetään ansiokkaasta kirjallisesta toiminnasta. Sitä on jaettu vuodesta 1970 ja se myönnetään nyt 40. kerran.

”Markku Turunen on tehnyt ennakkoluulottoman ja harvinaisen taideteoksen. Juuston pimeä puoli on maailmanluokan romaani", toteaa Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Mikko Aarne.

Markku Turusen uusi romaani Juuston pimeä puoli on hämmentävä ja hykerryttävä poliittinen satiiri. Mustaa huumoria pursuileva tarina kertoo Neuvostoliitosta, kylmästä sodasta, avaruuskilvasta sekä ideologioista. Faktaa ja fiktiota yhdistävä romaani herättelee kiinnostavia kysymyksiä. Oliko Juri Gagarinin avaruuslento todellinen? Voiko robotti rakastua? Ja mitä tekemistä virtahevolla on tämän kaiken kanssa?  Ilkamoivan satiirin piikikkään pinnan alta nousee huomaamatta esiin kerronnan lämmin ja tunteisiin vetoava puoli. Teoksessa on nelivärikuvitus, joka on niin ikään Turusen käsialaa.

Lotta Toivaselle on myönnetty tunnustus hänen työstään kaunokirjallisuuden suomentajana.  Gummerus haluaa palkinnolla kiittää Toivasen ansioita ranskankielisen kaunokirjallisuuden suomentajana sekä samalla osoittaa arvostavansa suomentajien tekemää arvokasta työtä.

”Lotta Toivanen on erinomaisen taitava suomentaja, jonka intohimoinen suhtautuminen kieleen näkyy tekstin poikkeuksellisena elävyytenä. Hänen innostuksensa ranskankieliseen kirjallisuuteen on osaltaan rikastanut Gummeruksen käännöskirjallisuuden listaa”, Gummeruksen kustannusjohtaja Henrikki Timgren perustelee valintaa.

Lisätietoja
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi