• Gummerus/

Palkkamurhaaja ja tapahtumatuottaja kohtaavat Matti Laineen uudessa jännitysromaanissa

Helsinkiläisen Matti Laineen kolmas romaani Ammattilainen (Gummerus) on arvoituksellinen ja koukuttava jännitysromaani, jossa suomalaisen tapahtumatuottajan ja portugalilaisen palkkamurhaajan tiet risteävät kohtalokkain seurauksin. Romaanin juoni etenee tehokkaasti, tapahtumat ovat lennokkaita ja henkilöt sopivasti rosoisia. Nopeatempoista tarinaa höystää aimo annos veijarimaista charmia.

Severi Junes on mies monessa mukana. Piristeiden siivittämän tapahtumatuottajan päivistä ei puutu vauhtia. Hän miettii, että ”raha ei tee onnelliseksi” -sanonnalla on kusetettu köyhiä maailman alusta asti. Alansa huippuosaajana hän tietää mitä tekee – tai ainakin luulee tietävänsä. Henrique Cabra  puolestaan on lissabonilainen erikoismies. Palkkasoturin kokemuksella hän on päätynyt ammattiin, jossa hänen tehtävänään on ihmisten eliminoiminen. Cabra ei aavista, millä tavoin hänen elämänsä tulee muuttumaan, kun hän saa keikan Euroopan pohjoiselle kolkalle.

Junesin ja Cabran tiet risteävät sattumalta Helsinki-Vantaan lentokentällä, mutta sallimus on päättänyt, että tämä kohtaaminen ei jää ainoaksi. Muutamien talvisten päivien kuluessa Junesin sotkuinen yksityiselämä sotkeutuu entisestäänkin. Cabran haaveet eläkkeelle vetäytymisestä eivät ehkä toteudukaan hänen menneisyytensä vuoksi.

”Sekä Junes että Cabra ovat molemmat ammattilaisia omalla tahollaan, mutta heitä molempia luonnehtii nyrjähtänyt suhde työntekoon”, Matti Laine kuvailee päähenkilöitään.

”Tavoitteenani oli kirjoittaa vetävä tarina, jossa on mielenkiintoiset hahmot.  Toivon, että aiheen käsittely ja näkökulmat kiinnostavat myös niitä lukijoita, jotka eivät välttämättä perinteiseen dekkariin tarttuisi. Ammattilaisessa ei ole rikosta, jota selvitetään vaan jännite ja tiivis tunnelma on pyritty rakentamaan muilla keinoin”, Laine kertoo. ”Synkistä tapahtumisesta huolimatta olen kuitenkin pyrkinyt luomaan tarinaan positiivisen pohjavireen ja henkilöille uskoa siihen, että muutos on mahdollisuus”, kirjailija jatkaa.

Matti Laineen Ammattilainen on monitasoinen jännitysromaani, joka kutoo henkilöiden vaiheet kirjavaksi verkoksi ja joka hakee uskottavuutensa ihmiskuvauksesta. Tarina imee ja jännite pitää loppuun saakka.

Matti Laine
Matti Laine on helsinkiläinen näyttelijä ja kirjailija. Hän on syntynyt vuonna 1976. Hän on opiskellut Tampereen yliopiston draamalinjalla 1995–1998 ja Teatterikorkeakoulussa vuodesta 2001 vuoteen 2005, jolloin hän valmistui näyttelijäksi. Laine arvostaa hyvää ruokaa, sielukasta musiikkia ja taitavia jalkapalloilijoita. Aikaisemmin ilmestyneet teokset ovat Sivukuja (Gummerus 2009) ja Pudotus (Gummerus 2008).

Matti Laine, Ammattilainen

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt