Parhaimmat ekoteot palkittiin

Gummerus, Luonto-Liitto ja Kotivinkki haastoivat viime keväänä kaikki mukaan maapallon pelastustalkoisiin. Osoitteessa www.101tapaapelastaamaapallo.fi sai osallistua kilpailuun kertomalla perheen tai koululuokan ekoteoista. Raati vastaanotti satoja ideoita, joista parhaimmat on nyt palkittu. Ekoteoissa korostuivat käytännönläheiset vinkit, jotka on helppo ottaa osaksi omaa arkea.

Parhaimmat ekoteot -kilpailun perhesarjan voitti Satu Paasonen Jyväskylästä ja koululuokkasarjassa voiton veivät Ekoaskartelevat oppilaat Mäntsälästä. Valintaraatiin kuuluivat Luonto-Liiton pääsihteeri Petra Yliportimo, Kotivinkki-lehden päätoimittaja Minna Hietakangas sekä Gummeruksen lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustannuspäällikkö Aiju Ahlakorpi.

Raati kiinnitti valinnassaan huomiota ekotekojen kekseliäisyyteen, luovuuteen ja jännittävyyteen. Perhesarjan voittajassa arvostettiin erityisesti ekologisen ajattelun kokonaisvaltaisuutta ja kekseliäisyyttä, kuten palvelun antamista lahjana. Voittajaperheen ekoteoissa nousivat esille myös mm. lasten kasvattaminen ekologiseksi, yhdessä tekeminen, hyötyliikunta, jätteiden kierrätys, kirpputorit ja vihreä sähkö. ”Parasta ekologisuutta on olla ostamatta turhaa tavaraa.”

Kekseliäitä ekotekoja olivat mm. lasten kylpyveden käyttäminen kukkien kasteluun ja nuoren pitkätukkaisen parin yhteissuihkut. Hyvää ekoajattelua osoittivat lähi- ja luomuruuan suosijat, autosta luopuneet, julkista liikennettä käyttävät, tuunaajat ja kierrättäjät.

Pääpalkinto koululuokkasarjassa oli koko luokan luokkaretkipäivä Keuruun Ekokylässä. Palkinto sisältää päivän ohjelman ekokylässä sekä ruokailun. Palkinnon arvo on 300 €. Pääpalkinto perhe-sarjassa oli Biodynaamisten tuotteiden erikoisliikkeen Itu Oy:n tuotepaketti, joka sisältää reilun kaupan elintarvikkeita, pesuaineita ja Dr.Hauschka-huippukosmetiikkaa. Palkinnon arvo on 300 €.

Lisäksi kisaan osallistuneiden kesken on arvottu 10 kpl 101 tapaa pelastaa maapallo -kirjoja, 2 kpl Sieppo-lehden vuosikertoja ja 10 kpl Kotivinkin vuosikertoja.

Lue lisää: www.101tapaapelastaamaapallo.fi