• Gummerus/

Petri Karra yhdistää uudessa romaanissaan luontevasti mysteeritrillerin ja korkeakirjallisuuden

Petri Karran juuri ilmestynyt romaani Kohtalonohjaaja (Gummerus) on hyytävä kirjallinen trilleri, psykologinen jännitysnäytelmä ja eksistentiaalinen toimintaseikkailu. Lapsen katoamisesta kertova tarina yllättää niin henkilönsä kuin lukijansa. Älyllisessä, tummasävyisessä romaanissa Karra yhdistää taitavasti noir-estetiikkaa, korkeakirjallisuutta ja jännityskertomusta.

Romaanissa Peterin ja hänen vaimonsa elämä romahtaa, kun heidän parikymppinen poikansa katoaa kanoottiretkellä. Peter vaeltaa talossaan, jonka jokainen esine huutaa pojan poissaoloa. Käydessään läpi pojan tavaroita hän löytää yllättäviä asioita. Käynnistyy hengästyttävä tapahtumasarja, joka vie Peterin täysin odottamattomiin tilanteisiin. Hän joutuu pohtimaan kuka hänen poikansa oli ja tajuaa lopulta ettei hänellä edes ole aavistusta kuka hän itse on.

Kohtalonohjaaja on herättänyt jo kansainvälistä kiinnostusta. Merkittävä newyorkilainen agentuuri Foundry Literary + Media otti Karran edustettavakseen. ”Pohjoismainen synkkyys ja rikos ovat tällä hetkellä nosteessa ulkomailla”, Karra kertoo. ”Minut lokeroidaan kaupanteossa pohjoisen synkkyyden Nordic Noiriin, vaikka romaanini ei varsinaisesti kuulu jännitys- tai rikosromaanien genreen. Jännitys ja rikos piileskelevät Kohtalonohjaajan kaunokirjallisessa maailmassa.”

Petri Karran esikoisromaani Haarautuvan rakkauden talo ilmestyi vuonna 2008. Hulvattoman ja tragikoomisen romaanin jälkeen Karra halusi luoda jotain aivan uudenlaista. ”Kohtalonohjaajan kanssa revin sielustani ihan eri maailman, kokeilin paljonko dimensioita, tehoja ja intensiteettiä irtoaa. Halusin heittäytyä täysin erilaiseen todellisuuteen ja kerrontatapoihin”, Karra kertoo. Haarautuvan rakkauden talon elokuvaoikeudet myytiin jo käsikirjoitusvaiheessa. Samanniminen elokuva sai ensi-iltansa syksyllä 2009. Karra oli esikoisromaanillaan Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokkaana ja sai Laila Hirvisaaren apurahan.

Petri Karra
Vaasalaissyntyinen Petri Karra (s. 1969) on aiemmin kirjoittanut elokuvakäsikirjoituksia ja opiskellut sitä ennen Helsingin yliopistossa teoreettista filosofiaa ja oikeustiedettä. Hän on kahden lapsen isä ja asuu perheineen Helsingissä.

Petri Karra, Kohtalonohjaaja

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi