Petri Karran syksyllä ilmestyvästä romaanista tehdään myös elokuva

Petri Karran romaani Pakenevat unet (Gummerus) julkaistaan syyskuussa. Häkellyttävän raju romaani on Karran tähänastisista teoksista henkilökohtaisin. Petri Kotwica ohjaa Pakenevista unista elokuvan, joka on jo käsikirjoitusvaiheessa saanut kansainvälistä huomiota. Elokuvan tuottaa Vuosaari-elokuvasta kiitetty Pauli Pentti.

Pakenevat unet kertoo ryövätystä lapsuudesta ja maailmasta joka pakottaa lapset aikuistumaan liian varhain. Se kuvaa pahoinvointiyhteiskuntaa ja lasten syrjäytymistä hyvinvointivaltiossa. 14-vuotias poika Nasta pakenee 6-vuotiaan siskonsa Nadjan kanssa poliisia ja huostaanottoa. Nasta elättää perhettänsä myymällä varastamaansa tavaraa ja joutuu valehtelemaan narkomaaniäitinsä puolesta viranomaisille, hoitamaan siskoaan, väistelemään koulun pahimpia kiusaajia ja hankkimaan pistoolin. Neuvokas poika ei tiedä miten suhtautuisi luokkatoverinsa Veeran ihastukseen ja tytön poliisiäidin Tuijan auttamisyrityksiin.

Hyvän tahdon ja vilpittömyyden seurauksena ei maailmassamme aina ole hyvä elämä, etenkään silloin kun kehitysvaiheessa olevan nuoren ihmisen hartioille lastataan ylivoimainen kuorma. Pahoinvoinnin kontrastina lämpö ja hyvä tahto löytyvät siitä kapeasta raosta, jossa Nasta pystyy keskenkasvuisena perheensä eteen toimimaan. Sekä siitä kauniista asiasta joka vielä hahmottomana on nuorelle kaikkein suurin: halu rakastaa.
– Petri Kotwica

Petri Karra

Vaasalaissyntyinen Petri Karra (s. 1969) on kirjoittanut aiemmin kaksi romaania ja elokuvakäsikirjoituksia. Hänen esikoisromaaninsa Haarautuvan rakkauden talo (Gummerus 2008) oli arvostelumenestys, ja Mika Kaurismäki ohjasi kirjasta samannimisen elokuvan. Toinen romaani, Kohtalonohjaaja, herätti kansainvälistä kiinnostusta, ja merkittävä newyorkilainen agentuuri Foundry otti Karran edustettavakseen.

Pakenevat unet on Karran romaaneista henkilökohtaisin. Se on vereslihalla kirjoitettu tulkinta kirjailijan kasvuympäristöstä, mutta kielen runollisuus sulattaa tarinan kovan ytimen. ”Pakenevat unet esittää hiljaa, että elämä on syvimmässä muodossaan keskinäisen luottamuksen, toivon ja uskon jokapäiväistä vahvistamista lasten ja aikuisten välillä. Aikuisten tulisi antaa lasten olla lapsia ilman tarpeettomia kahleita. Vaikka Pakenevat unet nähdään synkän taivaan alla, tarinan sankarit valaisevat ja pyydystävät unelmia rakkaudellaan, selviytymistahdollaan ja auttamishalullaan”, Karra kuvailee.

Petri Karra on opiskellut Helsingin yliopistossa teoreettista filosofiaa ja oikeustiedettä. Hän on kahden lapsen isä ja asuu perheineen Helsingissä.

Lisätietoja

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi