Piispansormus on komea päätös Milja Kauniston Olavi Maununpoika -trilogialle

Kirjoillaan Synnintekijä (Gummerus 2013) ja Kalmantanssi (Gummerus 2014) suomalaisen historiallisen romaanin kärkinimiin noussut Milja Kaunisto saattaa keskiajalle sijoittuvan trilogiansa arvoiseensa päätökseen. Piispansormus (Gummerus) kertoo Olavi Maununpojan miehuusvuosia. Romaanissa käsitellään vallan houkutuksia ja rakkauden tuhovoimaa, lankeemusta ja sielunrauhaa sekä lopulta myös vanhenemista ja yksin jäämistä. Luvassa on poliittista juonittelua, historiallisia henkilöitä, lihan himoa ja viinan kiroa Kauniston tyyliin herkullisen värikkäästi ja häpeilemättömän runsaasti kuvattuna. Ranskassa asuva Kaunisto vierailee Suomessa 29.1.–1.2.

Piispansormuksen näyttämönä on Eurooppa satavuotisen sodan päättyessä, Servièresin linna Etelä-Ranskan Villecomtalissa, Sorbonnen yliopisto Pariisissa ja kirkolliskokous Baselissa. Romaani sinetöi Olavi Maununpojan ja hänen opiskelutoverinsa ja rakastettunsa Miracle de Servièresin kohtalon. Ristiriitoja aiheuttaa paitsi Olavin mieltymys maustettuun viiniin myös Miraclen kasvinkumppani tallimestari Oudinet. Olavin elämä saa uuden suunnan Pariisissa, kun Jolanda Aragonilainen tarjoaa hänelle Sorbonnen rehtorin virkaa. Ovi ylimpään valtaan ja suuriin rikkauksiin alkaa avautua.

Olavi Maununpoika on kasvanut trilogian aikana nuorukaisesta aikuiseksi mieheksi. ”Olavin kehitys ihmisenä on kuin kenen tahansa meistä. Hänen tunneskaalansa, puhutaanpa sitten rakkaudesta, vallanhimosta tai alkoholista, on yhtä lailla angstinen kuin kenen tahansa nykysuomalaisenkin”, Kaunisto kuvaa. Hän näkee yhteyksiä itsensä ja romaanisarjansa päähenkilön välillä. ”Olen sekoitus köyhyysrajalla elävää elämäntaiteilijarenttu-taivaanrannanmaalaria ja perinteistä tiukasti kiinni pitävää konservatiivia. Maailmalliset houkutukset ja lankeemukset eivät ole itsellenikään niin vieraita. Olen silti pohjimmiltani hengellinen ihminen, joka kaipaa elämäänsä syvällistä merkitystä, aivan kuten Olavikin.

Läpi koko romaanitrilogian kulkee ristiriita maallisen ja hengellisen välillä. ”Tämä ristiriita ei ole kuitenkaan hyvän ja pahan taistelua, vaan kolikon kaksi puolta”, Kaunisto toteaa. Kuten niin monen ihmisen nykyään, on Olavinkin vaikea löytää rauhaa sielulleen. ”Olavin rauhattomuuden kautta olen joutunut miettimään omaa mielenrauhaani ja sitä, miksi minun on ollut niin vaikea löytää sitä. Rauha ei kuulu enää nykyihmisen arvoihin. Ihannoimme kiirettä, palvomme tehokkuutta. Viimeaikojen dramaattiset tapahtumat toisessa kotimaassani Ranskassa kertovat myös arvojen muuttumisesta.

Kaunisto tutkii intohimoisesti ja tarkkaan kuvaamaansa aikakautta ja silloin eläneitä historiallisia henkilöitä. ”Kirkkohistoria oli minusta puisevaa ja kuivaa, kunnes kirjoitin Piispansormuksen. Kun tongin tarpeeksi syvälle, löysin piispoista ja paaveista mitä mehevämpiä hahmoja ja skandaalinkäryisempiä koukeroita. Niistä vähäisin ei ole itse Olavi Maununpojan kantaman piispansormuksen tarina. Katolisen kirkko muuttaessa muotoaan tuntuu kirkkohistoriakin taas ajankohtaisemmalta”, Kaunisto kertoo.

Milja Kaunisto
Milja Kaunisto (s. 1976) on musiikintekijä, laulaja ja sanoittaja. Hän on myös harhailija, historianrakastaja ja hedonisti, jolle omat lapset ja juuret tuovat rauhan. Hän asui maailman eri kolkissa 15 vuotta, kunnes löysi kodin keskiaikaisesta eteläranskalaisesta kylästä. Vanhan luostarikoulun muurien suojassa hän kasvattaa mausteyrttejä ja kuuntelee muinaisten henkien kuiskintaa.

Milja Kaunisto, Piispansormus

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi