• Gummerus/

Poropoika Niko seikkailee kuvakirjassa, iPad-kirjassa, äänikirjassa, 3D-elokuvassa sekä mobiilipelissä

Vauhdikas koko perheen kuvakirja Niko 2 – Lentäjäveljekset  perustuu lokakuussa ensi-iltansa saavaan samannimiseen elokuvaan. Hannu Tuomaisen ja Marteinn Thorissonin käsikirjoittama elokuva on jatkoa menestyksekkäälle Niko – Lentäjän poika -animaatiolle. Nikon seikkailuja voi lokakuusta alkaen seurata kirjan ja 3D-elokuvan lisäksi myös äänikirjasta ja iPad-kirjasta. Lisäksi animaatiosta on tulossa mobiilipeli.

Niko 2 – Lentäjäveljekset on vauhdikas seikkailutarina. Hannu Tuomaisen kirjoittaman kuvakirjan, äänikirjan ja iPad-kirjan tarina on sama kuin elokuvassa. Siinä Nikon maailma järkkyy, kun hänen on opittava elämään yhdessä söpön ja kaikkien ihaileman velipuolen kanssa. Salaa Niko toivoo, että velipuoli katoaisi, ja yhtäkkiä niin tapahtuukin. Syyllisyydentuntoinen Niko lähtee vaaralliselle etsintämatkalle halki erämaan.

Niko 2 iPad-kirja on lokakuun alusta alkaen kansainvälisessä myynnissä App Storessa. Sovelluksessa on kolme kieliversiota – suomi, englanti ja saksa. Siirtyminen kieliversiosta toiseen on helppoa vaikka kesken lukemisen. Suomenkielisen iPad-kirjan lukee Juhani Rajalin, englanninkielisen version Steward Gray ja saksankielisen Christian Busse. Se sisältää ääneen luetun tarinan lisäksi yli sata kuvaa ja 10 kohtausta elokuvasta. Videoleikkeiden kesto on yhteensä noin 10 minuuttia.

”Niko 2:n iPad-versio on ensikosketukseni rikastettuun kirjaan. IPad-kirja tarjoaa lukijalle lisäarvoa, pientä ylimääräistä kivaa tarinan ympärille. Elokuvatarina, erityisesti animaatio, sopii mielestäni loistavasti iPadiin, sillä se tarjoaa herkkuja sekä elokuvasta että perinteisestä kirjasta”, Hannu Tuomainen hehkuttaa.

Lokakuun aikana ilmestyy myös elokuvan tuotantoyhtiöiden kustantama Niko-lentopeli, jonka voi ladata ilmaiseksi App Storesta. Pelin on kehittänyt turkulainen pelistudio Treehouse.

Niko - Lentäjän poika -elokuva myytiin yli 100 maahan ja se on eniten koskaan teatterikatsojia kerännyt suomalainen elokuva – kansainvälisesti sillä oli yhteensä yli 3 miljoonaa katsojaa. Elokuva oli suosittu etenkin Saksassa, Ranskassa ja Puolassa. Lentäjän poika kahmi myös runsaasti palkintoja, muun muassa Jussi-palkinnot parhaasta käsikirjoituksesta ja vuoden parhaasta elokuvasta. Elokuva oli myös ehdolla Euroopan Oscareissa Vuoden parhaaksi eurooppalaiseksi animaatioksi.

Hannu Tuomainen
Hannu Tuomainen on pitkän linjan elokuva-ammattilainen. Hän on ollut tekemässä Niko - Lentäjän pojan lisäksi muun muassa elokuvia Menolippu Mombasaan ja Poika ja Ilves. Useiden elokuva-alan kotimaisten ja kansainvälisten palkintojen lisäksi Hannu on saanut lastenkulttuurin valtionpalkinnon vuonna 1999.

Niko 2 -kuvakirja

Niko 2 -iPad-kirja
saatavilla App Storessa: http://itunes.apple.com/app/id561891654?mt=8
Hinta 2,99 €