Punainen puutarha on taianomainen romaani amerikkalaisen pikkukaupungin elämästä

Alice Hoffmanin Punainen puutarha (Gummerus) kertoo massachusettsilaisen Blackwellin kaupungin synnystä, kasvamisesta ja asukkaista 1700-luvulta tähän päivään asti. Moniääninen romaani kietoo ihmiskohtalot yhteen sukupolvi toisensa jälkeen. Läpi koko kertomuksen kulkee punaisena lankana vahva side ympäröivään luontoon sekä kaupungin sydämessä kukoistava salaperäinen puutarha, jossa kasvaa ainoastaan punaisia kasveja.

Ennen uudisasukkaiden tuloa Hightop Mountainin länsipuoli oli ollut asumatonta erämaata. Urhean Hallie Bradyn sinnikkyys pelastaa ankeriaita kuhisevan joen rantaan asettuneiden ensiasukkaiden hengen ankarana talvena, jona lumikinokset ovat yli kaksimetrisiä. Ensin mustakarhuja on enemmän kuin puita, mutta pikkuhiljaa kylä kasvaa, ja seuraavat sukupolvet syntyvät jo paljon suurempaan kaupunkiin.

Hallie Bradyn jälkeläiset rakastavat, vihaavat, perustavat perheitä, jäävät yksin, jättävät kaupungin ja palaavat taas takaisin. Romaanin vahvat naiset uskaltavat tehdä rohkeita päätöksiä sukupolvi toisensa jälkeen. Alice Hoffman osoittaa taitavasti kuinka vähän ihmisten ajatukset rakkaudesta ja menetyksestä muuttuvat vuosisatojen kuluessa.

Metsän sammal- ja lehtimatolla oli lumikkeja sekä hyasintteja ja sinililjoja. Hän oli tietämättään tullut Hightop Mountainille. Viimeinkin hän oli paikassa, jossa ei ollut koskaan ennen ollut. Hän oli kävellyt lähes kymmenen tuntia, ja suurimman osan ajasta hän oli ollut unessa. Vuorella oli mustakarhuja, jotka pystyivät juoksemaan nopeammin kuin ihminen ja painoivat melkein kolmesataa kiloa. Emily oli lukenut, että haavoittuneet karhut nyyhkyttävät kuin ihmiset, ja se antoi hänelle hivenen lohtua. Ne eivät olleet tyystin erilaisia.

Alice Hoffman
Suositun amerikkalaisen kirjailijan Alice Hoffmanin (s. 1952) tuotanto tunnetaan erityisesti taianomaisista elementeistä ja vahvoista naishenkilöistä. Hoffman on kirjoittanut yli kaksikymmentä romaania, ja hänen teoksiaan on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle. Monesti bestseller-listoilla loistaneen Hoffmanin teoksia on sovitettu myös Hollywood-elokuviksi. Hoffman asuu Bostonissa.

Alice Hoffman, Punainen puutarha
alkuteos The Red Garden
suomentanut Raimo Salminen
Ovh. 32  €