Raggarimorsiamen hääoppaasta asennetta alttarille

Toinen kerta toden sanoo? -blogista ponkaissut ja häämessuillakin revitellyt Raggarimorsian ihastuttaa nyt uunituoreella kirjallaan. Raggarimorsiamen hääoppaassa (Gummerus) morsiamen ja hänen läheistensä mentorina hyörii toimittaja ja käsikirjoittaja Minna Dufton eli ”itse ristiriitaisuus ja jo kerran kierrätetty morsmaikku”.

Hääpäivä pitäisi päättää, jotta hääpaikka ja pappi ehditään varata. Astellaanko vihille kirkossa vai maistraatissa? Vai pitäisikö häät sittenkin järjestää pellolla? Se jos mikä olisi persoonallista. Entäs kakku, kutsut, kukat ja koristeet? Kukahan maksaa lama-ajan morsiamen koko elämän kalleimman kertakäyttömekon? Mekko saattaisi löytyä omasta vaatekaapistakin. Ekologisuushan on nykyään muotia. Tietääkö morsian vielä itsekään, mitä haluaa tuolta yhdeltä ohikiitävältä päivältä? Pulssi nousee.

Häävalmistelut saattavat muuttaa kylmäpäisimmänkin morsiamen tunnemyrskyissä ajelehtivaksi sekopääksi. Kun teemahäiden valinnan paljous ja tarkan markan morsianten kauhu, hääsuunnittelija saavat pään pyörälle ja hampaat irveen, on aika kutsua avuksi ihanan ristiriitainen Raggarimorsian. Hän lupaa pitää huolen siitä, että ”kompuroit alttarille juuri sellaisena kuin olet, ilman minkäänlaista pakkopullaa, hirvittävää hiilijalanjälkeä tai mustan pilven lailla perässä kulkevaa häävelkataakkaa”.

Kun raivopäinen Raggarimorsian ottaa hääsuunnitteluosaston haltuunsa, ovat tavalliset sokerikuorrutetut ja vadelmantuoksuiset häät historiaa. Kirjasta löytyvät neuvot muun muassa oman morsianpersoonan löytämiseen, encore-häiden järjestämiseen, kaason valintaan, häiden yleisimpien ihmistyyppien tunnistamiseen, sekä moneen muuhun hääseurueen mieltä askarruttavaan asiaan. Apuaan tarjoavat myös kapinallisen morsmaikun ystäväpiiri, kuten hänen personal juristinsa, jonka mielestä avioehto on rakkautta. Raggarimorsian muistuttaa, että naimisiinmenosta ei saa ottaa turhia paineita vaan häät tulisi järjestää pilke silmäkulmassa.

Raggarimorsiamen hääopas kannustaa järjestämään hääparin itsensä näköiset häät, olipa kyseessä sitten ensimmäinen, toinen tai neljäs kerta alttarilla. Eli häät, jotka ovat TARPEEKSI täydelliset – kuten kirjailija asian ilmaisee: ”Vähän pieleen on yleisön mieleen.”

Maailmalla suosiotaan kasvattava hääkuvatrendi Trash the dress on rantautumassa myös Suomeen. Näissä pelottomissa morsiuskuvauksissa morsian tai hääpari kuvauttaa itsensä hääpukuja säästelemättä. Raggarimorsiamen puku joutuu koetukselle värikuulasodassa. Trash the dress -teemainen musiikkivideo Rock the Frock löytyy osoitteesta: https://www.youtube.com/watch?v=j1Pu3wRbC1I.

Minna Dufton
Minna Dufton (s. 1977) on toimittaja ja käsikirjoittaja, joka asuu Helsingissä 7-vuotiaan tyttärensä ja Herra 47:n kanssa. Aiemmin hän asui 13 vuotta Englannissa ja ehti nähdä työssään tv-uutisissa liudan kuninkaallisia häitä.

Raggarimorsiamen hääopas
Ovh 29 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi