Rakkautta idässä ja lännessä

Turkin eturivin kirjailijoihin kuuluvan Elif Shafakin lumoava Rakkauden aikakirja (Gummerus) vie lukijansa Bostonista Bysanttiin tutkimaan rakkauden mullistavaa voimaa ja sen vaatimia uhrauksia. Rakkauden aikakirjassa suufilaisuuden opit ja moderni rakkaustarina kietoutuvat suurenmoiseksi romaaniksi. Turkiksi ja englanniksi kirjoittava Shafak tunnetaan suvereenina lännen ja idän perinteiden sekoittajana, joka hallitsee erityisesti historian, filosofian, uskonnot ja nyky-Islamin kulttuuripolitiikan – mestarillisen tarinankerronnan lisäksi.

Kaavoihinsa kangistuneessa avioliittossa elävä, turvallisuushakuinen Ella Rubinstein sietää miehensä syrjähyppyjä ja pakenee itsensä ja tunteidensa kohtaamista laittamalla perheelleen monimutkaisia, kolmen ruokalajin aterioita. Osa-aikatyössään kirjallisuusagentuurissa hän saa kuitenkin lukeakseen salaperäisen Aziz Z. Zaharan käsikirjoituksen Suloinen rienaus.Tämän jälkeen kaikki muuttuu.

Suloisen rienauksen yksi päähenkilöistä on 1200-luvulla elänyt mutta yhä edelleen tunnettu runoilija ja mystikko Rumi, joka käy läpi syvällisen muutoksen dervissi Shamsin rakkautta koskevien opetusten ansiosta.

Rumin ja Shamsin tarina vavahduttaa omaa tietään etsivää Ellaa, ja vuosisatojen välinen kuilu sulkeutuu kuin huomaamatta. Kahdella aikatasolla taiturillisesti kerrottu Rakkauden aikakirja kantaa yli vuosisatojen ja kulttuurien. Istanbulissa asuva Shafak on kotonaan 1200-luvun Bysantissa, jonka hän herättää kirjassaan eloon oppineiden, vaimojen, juomarien, vartijoiden ja huorien kautta. Romaanin keskeinen kysymys on rakkauden olemus ja se, mitä olemme valmiita tekemään sen eteen.

Elif Shafak: Rakkauden aikakirja
Alkuteos: The Forty Rules of Love
Suomentanut: Maria Erämaja
Ovh: 34,00 €

Elif Shafak
Diplomaattiperheeseen Ranskassa syntynyt Elif Shafak (s. 1971) on Turkin luetuimpia kirjailijoita. Vuonna 2008 ilmestynyt The Bastard of Istanbul oli ehdokkaana arvostetun Orange-palkinnon saajaksi. Rakkauden aikakirja on Shafakin uusin ja hänen kahdeksas romaaninsa. Se oli Turkin myydyin kirja vuonna 2009.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt