Riisiä tiskin alta on kurkistus toisenlaiseen Japaniin

Sumopainijat ja keisarin hovi, geishat ja samurait, yakuzat ja cosplay-nuoret. Japani on maa, josta luulemme tietävämme paljon. Liisa Karvisen kirja Riisiä tiskin alta – Tarinoita nousevan auringon maasta (Gummerus) kertoo, millaisia japanilaiset todella ovat.

Riisiä tiskin alta ei ole matkaopas vaan kurkistus japanilaiseen kulttuuriin ja elämäntapaan. Liisa Karvinen kuljettaa lukijaa metro- ja junakyydillä Tokion kaupunginosasta toiseen ja kertoo samalla laajemmin elämästä koko saarivaltiossa. Karvinen kuvaa hauskasti ja omakohtaisiin kokemuksiinsa nojaten japanilaista käyttäytymistä, ruokakulttuuria, työelämää, koulutusta, uskontojen kirjoa ja tabujakin. Lukijalle avautuvat niin kansakunnan vaiherikas historia kuin nykypäivän ilmiötkin.

Onko raakaa kalaa syövä kansa todella niin tehokas kuin uskomme sen olevan? Pitkät työpäivät eivät suinkaan tarkoita sitä, että saataisiin paljon aikaan vaan työaika täyttyy mainiosti myös siirrellen papereita pinosta toiseen, kirjaimellisesti. ”Osastopäällikkö otti meidät vastaan ja istutti toimistonsa matalille nahkasohville. Vaihdoimme käyntikortteja ja saimme eteemme kupit vihreää teetä. Hetken kuluttua osaston apulaispäällikkö syöksyi tapaamiseen hiukan myöhässä, pyyteli anteeksi ja kumartelujen jälkeen istuutui. Eikä kulunut montakaan minuuttia, kunnes tämän mattimyöhäisen pää retkahti eteenpäin ja hän oli täydessä unessa. Viiden hengen seurueesta yksi veteli hirsiä ja muut jatkoivat keskustelua aivan kuin mitään erikoista ei olisi tapahtunut”, kuvailee Karvinen tapaamista Japanin ulkoministeriössä.

Useiden vuosien asuminen Japanissa on syventänyt Karvisen suhteen maahan ja sen asukkaisiin. Silti ihmeteltävää yhä riittää. "Suurkaupungin lähiö on kuin pieni kylä. Naapuruston hedelmäkauppias kysyy kuulumisia ja lähimarketin kassa antaa ruokaohjeita tai kertoo, missä on nähnyt poikieni liikkuvan”, Karvinen kertoo.

Suurimpana erona japanilaisen ja suomalaisen kulttuurin välillä Karvinen näkee byrokratian. "Koska vain hiukan Suomea suuremmalle maa-alueelle on ahtautunut noin 127 miljoonaa ihmistä, ovat ihmiset tottuneet ottamaan kanssaeläjänsä huomioon. Tarkkuuden kääntöpuoli on se, että yhteiskunta on hyvin byrokraattinen. Joustavuus ja suunnitelmien nopea muuttaminen eivät ole japanilaisten vahvuuksia."

Liisa Karvinen
Liisa Karvinen on YLE Uutisten ulkomaantoimittaja, joka on useasti raportoinut suomalaisille Japanista. Hän on opiskellut vuoden Osakassa ja työskennellyt neljä vuotta lehdistöneuvoksena Suomen suurlähetystössä Tokiossa. Koulutukseltaan hän on japanologi.

Riisiä tiskin alta – Tarinoita nousevan auringon maasta

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi