Rouva Agathen rakkaus hurmaa lukijansa

Skotlantilaisen Andrew Nicollin esikoisromaani Rouva Agathen rakkaus (Gummerus) on riemastuttava aikuisten satu ja koskettava vanhanajan rakkaustarina. Romaani nosti Nicollin kerralla maailman tietoisuuteen ja kirjan oikeudet on myyty jo yli 20 maahan. Kirja valittiin Skotlannissa vuoden 2008 parhaaksi romaaniksi, ja se on ollut bestseller niinkin erilaisissa maailmankolkissa kuin Israel, Norja ja Australia.

Melkein kaikki Dotin kaupungin asukkaat rakastavat pormestari Tibo Krovicia. Mutta se, jonka rakkautta kelpo pormestari kaikkein eniten halajaa, on saavuttamattomissa. Ihana, uhkeapovinen, tummahiuksinen Agathe Stopak, Tibon pitkäaikainen sihteeri ja intohimoisten unelmien kohde, on onnellisesti naimisissa. Tai niin Tibo luulee.

Agathen ja Tibon suhde lähtee arvaamattomille raiteille viattoman tuntuisesta sattumuksesta, kun Tibo eräänä kauniina päivänä ryntää pelastamaan Agathen lounaslaatikkoa Dotin keskusaukion suihkulähteestä.Täydellisen rakkauden tiellä on kuitenkin moninaisia esteitä: Agathen tunnekylmä, arvaamaton aviomies; Tibo Krovicin arkkivihollinen, yhtä kiero kuin lihava lakimies Guillaume – ja tietenkin tarinan päähenkilöt itse, joiden hienotunteisuus toisiaan kohtaan tuntuu jatkuvasti asettuvan heidän tulenpalavien tunteidensa tielle.

”Tämä fantastisia yksityiskohtia ja hienovaraista huumoria tarjoileva sadunomainen rakkausromaani on todellinen herkkupala.”
 – Publishers Weekly

”Yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista. Kirjan huumori ja keveys piti minut otteessaan ensimmäiseltä sivulta viimeiseen.”

– Daily Telegraph

Andrew Nicoll

Skotlantilainen Andrew Nicoll aloitti työuransa tukkijätkänä, siirtyi sanomalehtimieheksi ja julkaisi ensimmäisen romaaninsa, Rouva Agathen rakkauden, vuonna 2008. Kirjasta tuli maailmanmenestys. Nicoll on naimisissa ja hänellä on kolme lasta.

Andrew Nicoll, Rouva Agathen rakkaus
alkuteos The Good Mayor