Runot 2009 -antologia katsoo runouden tulevaisuuteen

Suuren runokilpailun 2009 kymmenen parhaan kirjoittajan runot on julkaistu antologiana. Kilpailun voittajat ja Runot 2009 -antologiaan (Gummerus) valitut esittäytyvät Nuoren Voiman Liiton Talvipäivässä kulttuuritehdas Korjaamolla 28.2. Tapahtuma on kaikille avoin.

Suuren Runokilpailun 2009 voittajaksi valittiin helsinkiläinen filosofian maisteri Anna Saari (s. 1977). Kokkolasta kotoisin oleva Saari on valmistunut Oulun yliopistosta pääaineenaan kirjallisuus. Saaren runot ovat perinteistä keskeislyriikkaa, jotka puhuvat kasvamisesta ja sen vaikeudesta. Runojen myyttiseksi eläimeksi piirtyy hevonen, jonka kautta puhuja hahmottaa suhdettaan maailmaan.

Toiseksi kilpailussa sijoittui espoolainen Ritva Tanhuanpää (s. 1961) ja kolmanneksi jyväskyläläinen Panu Routti (s. 1977). Tanhuanpään runot kuvaavat toisaalta aikuisen naisen suhdetta vanhaan äitiin, toisaalta naisena kasvamista. Panu Routti puolestaan on valinnut lajikseen faabelin, jonka hän vie täysin uusiin ulottuvuuksiin tuomalla eläinsatujensa päähenkilöiksi mm. Jolly Rogerin ja Lallin.

Runot 2009 -antologiaan valikoituivat lisäksi jyväskyläläinen Anna Kemppainen (s. 1974), kotkalainen Liisa Mäkelä (s. 1945), helsinkiläinen Sampsa Rasimus (s. 1987), järvenpääläinen Miika Peltola (s. 1981), espoolainen Anna-Maria Mattila (s. 1972), kemiläinen Sakari Kursula (s. 1988) sekä nimimerkki Olmi, jonka henkilöllisyys ei koskaan selvinnyt. Nimimerkki Olmin lähettämästä kuoresta löytyi ainoastaan runo ilman yhteystietoja.

Ensimmäinen palkinto on arvoltaan 2000 €, toinen 1000 € ja kolmas 500 €.

Gummeruksen, Nuoren Voiman Liiton, Imagen ja Xeroxin järjestämään Suureen runokilpailuun otti osaa 878 nimimerkkiä ja lähes 20 000 runoa. Suuren runokilpailun tavoitteena on levittää runouden ja kirjoittamisen ilosanomaa, nostaa runouden tunnettuutta sekä etsiä uusia lahjakkaita kirjoittajia. Suuri runokilpailu järjestettiin nyt toista kertaa. Ensimmäisen Suuren runokilpailun kärkikolmikosta kaikki ovat saaneet jo omat esikoiskokoelmansa julkaistua. Voittajan, Satu Mannisen Sateeseen unohdettu saari (Gummerus, 2007) ja kolmanneksi tulleen Jukka Viikilän Runoja (Gummerus, 2008) olivat molemmat ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Toisen palkinnon saaneen Kaisa Ijäksen Siskot, veljet (Teos, 2009) ilmestyi tammikuussa.

Tuomaristoon kuuluivat Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Mikko Aarne, runoilijat Pauliina Haasjoki ja Aki Salmela sekä vuonna 2006 järjestetyn ensimmäisen Suuren runokilpailun voittaja Satu Manninen.

Nuoren Voiman Liiton perinteinen Talvipäivä Kulttuuritehdas Korjaamon Vaunuhallissa alkaa lauantaina 28.2. klo 18 Runot 2009 -antologian julkistamisella sekä kilpailun voittajien palkitsemisella. Talvipäivän ilta jatkuu Nuoren Voiman Liiton hallituksen Cut up -runoperformanssin merkeissä. Ohjelmaa tarjoavat myös laulaja ja jouhikonsoittaja Pekko Käppi sekä runoilijat Sirkka Turkka ja Kaisa Ijäs. Talvipäivä päättyy nostalgisissa lavatanssitunnelmissa Vallilan Tangon tahdissa. Monitaiteisen talvikarnevaalin juontaa runoilija Mikko Myllylahti. Tilaisuus on yleisölle avoin. Alkuillan ohjelmaan on vapaa pääsy. Pääsymaksu 5 € klo 21 alkaen.

Lisätietoja: www.suurirunokilpailu.fi.

RUNOT 2009, SUUREN RUNOKILPAILUN ANTOLOGIA