Säästökuuri uhkaa ala-astetta Paula Norosen uudessa Supermarsu-kirjassa

Paula Norosen suosittu Supermarsu-lastenkirjasarja saa jatkoa, kun itä-helsinkiläinen Emilia Laitinen-Nieminen kohtaa uuden lukukauden haasteet kotona ja koulussa. Onko supermarsuvoimista apua, kun uusi rehtori aikoo kutistaa koulun? Entä miten voittaa takaisin Simon ystävyys, kun Mona Rannalla on hienompi pelikonsoli? Emilian päiväkirja – Supermarsu ja kutistuva koulu (Gummerus) on Norosen viides villin mielikuvituksellinen ja salaviisas Supermarsu-kirja.

Itä-Helsingin alakoulu on saanut uuden mahtavan rehtorin, Kalle von Pörrenbergin. Hän vaikuttaa hieman oudolta, sillä hänen tukassaan asuu orava, mutta kun hän tekee syyslukukauden ensimmäisenä päivänä juhlasaliin vaahtokarkkisateen, hän saa kaikki oppilaat puolelleen. Seuraavana aamuna Emilia saa kirjeen Jättiläismarsulta, joka käskee Supermarsua pelastamaan koulun heti. Emilian on vaikea uskoa, että uusi rehtori olisi koulua uhkaavan vaaran takana, sillä rehtori vie koko luokan huoltajineen retkelle Kuuhun. Lisäksi hän yhdistää kaikki soittimet yhdeksi itsestään soivaksi mahtisoittimeksi, jolloin musiikinopettaja Leena Lahnakin saa ikuisuuden kestävän kesäloman. Yön pimeydessä Supermarsu-Emilia matkustaa marsuvaunuilla Lahden mäkimonttuun Jättiläismarsun luo, joka kertoo, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää. Emilia ja Simo perustavat etsintätoimiston ja pian Simo löytääkin jotain, mikä saa Emiliankin epäilemään rehtorin aikeita...

Paula Norosen viisto huumori kulkee rinnan yhteiskuntakritiikin kanssa. Värikkäät hahmot ja mielikuvitukselliset juonenkäänteet ovat tehneet kirjoista kaiken ikäisten lukijoiden suosikin. Pauliina Mäkelän rohkea ja värikylläinen kuvitus komppaa oivaltavasti Norosen tekstiä.

Musiikkiteatteri Kapsäkki on työstämässä Supermarsusta lastenmusikaalia, jonka ensi-ilta on 15.3.2012. Esityksen ohjaa Susanna Haavisto. Supermarsu-sarja on saatavilla myös Haaviston lukemina äänikirjoina. Supermarsu-sarjan ensimmäinen osa Emilian päiväkirja - Supermarsu Lentää Intiaan (2007) sekä kolmas osa Emilian päiväkirja - Supermarsu pelastaa silakat (2009) ovat olleet Finlandia Junior -ehdokkaina. Myös saksalaiset lukijat pääsevät tulevaisuudessa mukaan Supermarsun huimiin seikkailuihin, sillä Thienemann-kustantamo on ostanut oikeudet Supermarsu lentää Intiaan ja Supermarsu pelastaa silakat -kirjoihin. Supermarsu lentää Intiaan on julkaistu myös Kiinassa vuonna 2009.

Paula Noronen
Paula Noronen (s. 1974) on helsinkiläinen kirjoittaja sekä tv- ja radiotyöläinen. Hän tuli tunnetuksi Radiomafiassa esiintyneistä hulvattomista sketsihahmoistaan, kuten Räkkärimarketin Tarja Kulho, Mirva ja Sirkka-Liisa. Hän on esiintynyt myös stand up -koomikkona ja eri tv-ohjelmissa. Noronen on valmistunut Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osastolla käsikirjoittajaksi.

Pauliina Mäkelä
Pauliina Mäkelä (s. 1980) on yksi tämän hetken eturivin nuoria kuvittajia. Hän on voittanut arvostetun kansainvälisen Fumetto 2007 -sarjakuvatapahtuman ja Tikapuupalkinnon Grafia ry:n Vuoden huiput 2006 -kilpailussa.

Emilian päiväkirja – Supermarsu ja kutistuva koulu
kuvitus Pauliina Mäkelä