Sairaalabakteeri jyllää Robin Cookin uudessa trillerissä

Robin Cookin uudessa lääketieteellisessä trillerissä Romahdus (Gummerus) painiskellaan Yhdysvallan sairaaloissa ärhäkän MRSA-bakteerin kourissa. Aihe on pelottavan ajankohtainen myös Suomessa, sillä antibiootteja hylkivästä sairaalabakteerista on tullut todellinen riesa maamme sairaaloissa, ja tartuntojen määrä onkin ollut viimeisen 10 vuoden aikana voimakkaassa kasvussa.

Cookin uutuusromaanissa MRSA-sairaalabakteeri leviää bisnesnaiseksi ryhtyneen lääkärin, Angela Dawsonin, johtaman firman hulppeissa yksityissairaaloissa ja tappaa rutiinitoimenpiteisiin tulleita potilaita. Rahoitusongelmien kanssa kamppaileva yhtiö on pörssiin listautumisen kynnyksellä, eikä sillä todellakaan ole varaa skandaaliin. Angelan ahdinkoa syventää tapaukseen sotkeutuva kuolinsyytutkija Laurie Montgomery, jonka mielestä infektiokuolemien sarjassa on jotakin todella hämärää. Laurie on huolissaan etenkin aviomiehestään, kuolinsyytutkija Jack Stapletonista, joka on itsepintaisesti menossa polvileikkaukseen yhteen firman sairaaloista.

”Laurie poistui tutkijan huoneesta ja meni takahissin asemesta portaisiin. Päivän alkajaisiksi hän oli itsekkäistä syistä halunnut taivutella Jackin siirtämään pikaista leikkausta. Nyt hän oli huolissaan Jackin hyvinvoinnista, ehkä jopa hengestä. Hänellä, Bessermanilla ja Southgatella oli ollut yhteensä seitsemän kohtalokasta MRSA-tapausta. Kuolemat olivat sattuneet kolmen kuukauden kuluessa kolmessa sairaalassa, joista yhteen Jackin oli määrä mennä leikkaukseen ja jotka omisti sama yhtiö.”

Laurie ei malta pysytellä omalla reviirillään ruumiinavauspöytien äärellä, vaan hän alkaa selvittää myös hämärien yritysvehkeilyjen vyyhtiä. Pian taustalta paljastuu yhteyksiä järjestäytyneeseen rikollisuuteen, ja alkaa olla selvää, että tässä operaatiossa on kyse jonkun muun kuin potilaan parhaasta.

ROBIN COOK
Robin Cook (s. 1940) on tehnyt lääketieteellisistä trillereistä myyntilistojen kestosuosikkeja. Noustuaan jännityskirjailijoiden tähtikastiin Cook luopui silmäkirurgin yksityisvastaanotostaan. Hänen menestysteoksensa käsittelevät päivänpolttavia lääketieteen ja kansanterveyden kiistakysymyksiä, kuten geenimanipulaatiota ja terveydenhoitoalan kaupallistumista. Cook on julkaissut 27 romaania ja niitä on julkaistu 36 maassa. Hänen seuraavaan romaaniinsa pohjautuva webisodi Foreign Body esitettiin internetissä 50 jakson sarjana viime kesänä, ollen ensimmäinen laatuaan maailmassa.

ROBIN COOK, ROMAHDUS
alkuteos Critical