Sakari Issakaisen romaani sukeltaa paranoian ja syyllisyyden syövereihin

Sakari Issakainen tekee näyttävän paluun huimasti leikittelevällä teoksellaan. Mitä pilvet puhuvat (Gummerus) on veijariromaani mielen hauraudesta, syyllisyydestä ja sovituksesta. Värikäs tarina vie omalaatuiselle matkalle kesäiseen kaupunkiin, joka on perin tuttu mutta alkaa vähitellen näyttää oudolta.

”Nimeni on Hugo. Hugo Pitkälä, insinööri ja yksityisyrittäjä. Ei mahda mitään. Sillekään että kesäkuu on lopuillaan ja että seison tarkkuusvaa’alla uima-altaan reunalla ja lukema huolestuttaa. Minullehan rasva kertyy eteen ja keskelle. Siis napakeskiseksi puolipalloksi. Kuin KappAhlin julisteessa naisen rinta. Varonkin vilauttelemasta sivuprofiiliani naisten nähden. Takaa ja edestä tarkastellen näkymät ovat siedettävät, olenhan kyllin pitkä. Pakko olla kun sukunimenä on Pitkälä. Niin, lapsena minua haukuttiin heinäsirkka-Hugoksi, ja jalkani ovat edelleenkin hoikat ja lonkat tavanomaista suomalais-ugrilaista tasoa korkeammalla. Ei siis ihme että lajikseni, jossa tähtäsin tosi pitkälle, valikoitui jo lapsuudessa korkeushyppy.” Kuntoiluvälineitä valmistavan firman omistajalle Hugo Pitkälälle elämä on jakanut yllin kyllin kaikkea hyvää, kunnes vakaa pohja nykäistään hänen altaan. Hänen luottamukseensa lapsuuden sankariinsa ja korkeushyppyvalmentajaansa Otto Hyyppään tulee särö, ja hänelle ilmaantuu omituisia rasvapatteja. Hugo uskoutuu tilanteestaan saunojakaverilleen Patelle, joka kehottaa häntä tutustumaan Jobin kirjaan. Jobin lailla Hugo tuntee joutuneensa taivaan valtojen pelinappulaksi. Hän myös aavistelee paljastaneensa ikiaikaisen salaliiton. Hän pohtii, onko kyse vainoharhaisuudesta vai erityisestä näkemisen lahjasta. Tapahtumien kiihtyvä pyörre tempaisee Hugon mukaansa. Monien houreisten vaiheiden jälkeen romaanin loppukohtaukset näytellään pienessä veneessä syksyisellä Suomenlahdella ja Mamren tammistossa. Pääseekö Hugo sovintoon menneisyytensä ja nykyisyytensä kanssa? SAKARI ISSAKAINEN Sakari Issakainen on syntynyt vuonna 1938 Heinävedellä, missä hän toimi pitkään peruskoulunopettajana ja kanttori-urkurina. Hänen esikoisteoksensa Paratiisissa ei soi Paganini ilmestyi vuonna 1987, ja siitä lähtien hän on julkaissut kahdeksan kiitettyä romaania. Hän sai J.H. Erkon palkinnon esikoisteoksestaan 1988, hän on ollut Finlandia-palkinnon ehdokkaana 1987 ja 2001, ja kirjallisuuden valtionpalkinto hänelle myönnettiin 1991. Nykyisin Issakainen asuu Helsingissä ja Espanjassa ja työskentelee vapaana kirjailijana. SAKARI ISSAKAINEN, MITÄ PILVET PUHUVAT 319 sivua Ovh. 32 €