Salaperäinen erikoisagentti Pendergast ratsastaa jälleen

Amerikkalaisen kirjailijaparin Douglas Prestonin ja Lincoln Childin luomat agentti Pendergast -kirjat ovat kansainvälisiä bestsellereitä, ja niiden suosio kasvaa vuosi vuodelta. Kuoleman asetelma (Gummerus) on kaksikon toinen suomennettu Pendergast-mysteeri.

Yhdysvalloissa jo kymmenosainen Pendergast-sarja on noussut todelliseksi ilmiöksi, ei vähiten salaperäisen päähenkilönsä ansiosta. Syvän etelän murretta puhuva, taistelulajit ja japanilaiset teeseremoniat hallitseva FBI:n erikoisagentti Pendergast on monilahjakkuus, joka pitää mystistä etäisyyttä myös lukijoihinsa.

Kuoleman asetelma sijoittuu Kansasilaisen pikkukaupungin elokuisille maissipelloille, josta Seriffi Dent Hazen löytää yllättäen ruumiin. Nenätön, huuleton ja korvaton nainen on aseteltu maissikasvuston keskelle raivattuun kehään, ja ruumista ympäröi intiaaninuoliin seivästettyjen varisten vartio.

”Äkkiä seriffi pysähtyi ja pyyhkäisi taskulampun valokeilalla edessä kohoavia maisseja. Pölyisessä ilmassa tuntui nyt uusi haju: mädän lihan löyhkä. Hän kohotti katseensa. Korppikotkat liihottelivat korkealla taivaalla, melkein suoraan hänen päänsä yläpuolella. […] Pian Hazen erotti maissinkorsien lomasta yllättäen aukeaman, joka levittäytyi uhkaavana hänen edessään. Mistä tänne on yhtäkkiä aukea ilmestynyt? Auringon punainen hehku oli kaikonnut taivaalta, joka oli nyt sysipimeä. Seriffi kohotti aseensa, napsautti varmistimen pois ja työntyi viimeisen maissirivin läpi aukealle. Hetken hän vain katseli hölmistyneenä eteensä tajuamatta mistä oli kyse. Sitten hänelle valkeni. Haulikko kirposi Hazenin otteesta ja laukesi iskeytyessään maahan. Aseen karkeat haulit viuhahtivat aivan hänen korvansa juuresta, mutta hän pani pamausta tuskin edes merkille.”

Kun Hazenin pakeille ilmestyy mustapukuinen, kalmankalpea herrasmies, joka esittäytyy FBI:n erikoisagentti Pendergastiksi, herää šeriffillä epäilyksensä. Niinpä Pendergast värvää avukseen kylän toisen kummajaisen, mustiin pukeutuvan teinitytön. Kaksikon tutkimukset vievät heidät syvälle paikkakunnan menneisyyteen, intiaanien ja valkoisten välillä käytyyn veriseen taisteluun. Mutta pelloilla ääneti kulkeva viikatemies ei lepää. Tuulessa huojuvien maissintähkien keskellä uusi, kammottava kuoleman asetelma odottaa jo löytäjäänsä.

Edellisestä Pendergast kirjasta, Ihmeiden kabinetista, sanottua:

”Pituudesta huolimatta kiehtova, klassisia kauhun elementtejä sisältävä dekkari”

– Savon sanomat

”Herkullinen bestseller-trilleri”
– IL Ilona

Douglas Preston
Douglas Preston (s. 1956) on yhdysvaltalainen toimittaja ja kirjailija. Agentti Pendergast -jännäreiden lisäksi hän on kirjoittanut useita tietokirjoja kuin bestsellerlistojen kärkeen kivunneita trillereitä, joista tuoreimman, Isku, Gummerus julkaisee elokuussa 2010. Ennen kirjailijanuraansa Preston työskenteli Amerikan luonnontieteellisen museon johdossa.

Lincoln Child

Lincoln Child (s. 1957) on yhdysvaltalainen jännityskirjailija ja entinen kustannustoimittaja. Agentti Pendergast -seikkailujen lisäksi Child on kirjoittanut viisi kansainvälisesti menestynytta teknotrilleriä, joista suomeksi ovat ilmestyneet Uusi Atlantis ja Sulamispiste. Syyskuussa 2010 Gummerus julkaisee suomeksi hänen uuden jännärinsä, Utopian. New Jerseyssä asuva Child harrastaa muun muassa tietokonenörtteilyä, banjon soittoa ja arkeologiaa.

www.prestonchild.com

Preston & Child, Kuoleman asetelma