Seksikäs kaupunkiromaani Asemapaikka New York kuvaa kirjeenvaihtajan syksyä 2001

Jouko Heikuran Asemapaikka New York (Gummerus) on yhtä aikaa viihdyttävä seikkailu ja terävä näkökulma syyskuuhun, joka muutti koko maailman. Se vie lukijan suurkaupungin kaduille ja baareihin, joissa ilma on historiasta sakeaa ja maailmanpolitiikka sekoittuu shampanjaan.  Heikuran edellisistä romaaneista tuttu suomalainen kosmopoliitti ja raudanluja toimittaja Rakel Varga (ent. Aho) asettuu asumaan legendaariseen Hotel Chelseaan ja raportoi taas sieltä, minne koko maailman katseet kääntyvät.

Työ Yhdysvaltain kirjeenvaihtajana on kunnianhimoisen toimittajan haaveiden täyttymys, ja Manhattan elämännälkäisen sinkkunaisen unelmapaikka. Rakel kirjoittaa käsiasemurhista ja kodittomista, ystävystyy personal trainerinsa kanssa ja käy treffeillä World Trade Centerin näköalaravintolassa.

”’Tänä iltana annamme omenalle kyytiä, minulla on kutsu uuden yökerhon avajaisiin ja limusiini noutaa meidät oven edestä heti kun haluamme’, Jessica sanoi ja katsoi naisia haastavasti. ’Mutta muistakaa kultainen sääntöni: jos ette ole sängyssä ennen kahta, menkää koteihinne.’

Tämä maailma murenee yhtenä säkenöivän kirkkaana syyskuun aamuna, kun kaksi lentokonetta törmää kaksoistorneihin, ja paikalle kiiruhtanut Rakel joutuu katsomaan vierestä, kuinka ihmiset putoavat taivaalta kuolemaansa. Kaiken nähneen reportterin mieltä järkyttää myös hänen eteensä paiskautunut muslimiperheen tragedia. Valkoinen jauhe tarjoaa unohdusta, mutta saa samalla naisesta yhä tiukemman otteen.

Asemapaikka New York on itsenäinen jatko-osa kirjeenvaihtaja Rakel Ahon tarinalle, jota on seurattu romaaneissa Mustien vuorten varjossa ja Joki kaupungin alla.

Jouko Heikura
Jouko Heikura on työskennellyt toimittajana Helsingin Sanomissa ja Ilta-Sanomien kirjeenvaihtajana Tukholmassa, Lontoossa, Budapestissa ja New Yorkissa. Nykyisin Heikura asuu Lontoossa.

Jouko Heikura, Asemapaikka New York

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi