Selja Ahavan esikoisromaani on lohdullinen tarina muistin katoamisesta

Selja Ahavan esikoisromaani Eksyneen muistikirja (Gummerus) kertoo minuuden kadottamisesta ja sen etsimisestä. Kirjan päähenkilö on muistihäiriöistä kärsivä Anna, jonka maailma on maaginen ja sivusta katsottuna jopa hullunkurinen. Muistin kadottaminen on hänelle alati uusiutuva, loputon tragedia. Urheasti hän kuitenkin kurkottaa kohti omaa olemustaan ja ihmisyyttään.

Anna elää monessa ajassa samanaikaisesti. Hänen muistinsa on irronnut kiinnikkeistään. Aika on hajonnut hänen käsiinsä, ja hän tarkastelee ihmetellen elämänsä palasia.

Saari ja meri ovat hänelle tutuinta maisemaa, ja siihen maisemaan kuuluu myös Antti. Miehen äkillinen kuolema ja lapsettomaksi jääminen saavat Annan kuitenkin tolaltaan, ja niin alkaa harhailu ajassa ja paikassa. Anna yrittää asettua Lontooseen, ja hetken aikaa suurkaupunki antaakin vierauden tunteelle tilaa.

Anna tekee parhaansa jotta muistaisi, mistä hänen elämänsä koostuu. Mutta ajoittain hän ei kerta kaikkiaan pysty siihen. Silloin hän katoaa itseltään ja pakenee.

”Romaanini aiheena on oman minuuden lipsahtaminen käsistä. Tavoitteenani oli kuvata jonkinlaista putoamista tai vajavaista läsnäoloa, joka ilmenee esimerkiksi suruna ja kaipuuna”, Selja Ahava kertoo.

Annan muistista puuttui palasia. Muut eivät sitä huomanneet, sillä ulkomaalaisena väärinkäsityksiä syntyi muutenkin, mutta Annalla itsellään oli aukoista aavistus. Kaikki menneeseen liittyvä tuntui hapertuneen ja vääntyneen, kavenneen ja värittyneen. Esimerkiksi kolmesta edellisestä talvesta ennen Thomasin tapaamista hän ei muistanut mitään. Keväät, kesät ja syksyt hän oli kävellyt, mutta talvet tuntuivat kadonneen. Luultavasti Thomas oli huomannut, että Anna ei puhunut mielellään menneistä, niinpä hänkään ei kysellyt.

Toisinaan Anna kirjoitti listoja paperille. Hänellä oli tähän tarkoitukseen varattu oma muistikirja. Myöhemmin, kun muistamisesta alkoi tulla ongelma, Anna huomasi, että listan kirjoittaminen oli hyvä tapa pysähtyä ja kerätä itsensä. Jos ihmisiltä alkoivat kadota kasvot, päiviltä nimet tai huoneista huonekalut, jos neljä tuntia hävisi noin vain, Anna otti muistikirjan esiin ja keskittyi tosiasioihin.

Selja Ahava yhdistää romaanissaan vaikuttavasti konkreettisen ja taianomaisen kerronnan. Aikaisemmin hän on toiminut dramaturgina ja käsikirjoittajana.”Romaanin kirjoittaminen on erittäin vapauttavaa, sillä proosaa saatoin kirjoittaa ilman tyypillistä draaman kaarta ja antaa tarinan edetä tunnelmien ja kielen kautta, ei niinkään juonen tasolla”, Ahava kuvaa.

Selja Ahava
Selja Ahava (s. 1974) on valmistunut vuonna 2001 Teatterikorkeakoulusta dramaturgiksi. Hän on kirjoittanut elokuvia, tv-sarjan ja kuunnelman. Lisäksi hän on tehnyt erilaisia tekstin, tilan ja performanssin rajapinnassa liikkuvia teoksia. Selja Ahava on asunut viisi vuotta Lontoossa ja asettunut sittemmin Porvooseen, missä hän harrastaa puutalon remontointia ja lastenhoitoa.

Selja Ahava: Eksyneen muistikirja
Ovh. 32,30

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi