• Gummerus/

Siilasvuon elämäkerta kertoo, kuinka orvosta pikkupojasta tuli omapäinen sotasankari

Kenraaliluutnantti Hjalmar Siilasvuo (1892–1947) on jäänyt historian lehdille muun muassa Raatteen tien suurvoiton sekä Tornion maihinnousun ansiosta. Hänen omapäinen persoonansa ärsytti monia, ja ylistäjien rinnalla riitti myös äänekkäitä kriitikkoja. Millainen persoona Siilasvuo todellisuudessa oli? Mika Kuljun teos Kenraalin viisi sotaa (Gummerus) piirtää kuvan värikkäästä ja mielipiteitä jakavasta suomalaisesta sotasankarista.

Siilasvuo ehti elämänsä aikana taistella viidessä sodassa. Hän ajautui jääkäriksi Saksaan, mikä vei hänet ensimmäiseen maailmansotaan ja ryhmänjohtajaksi. Suomen sisällissodassa hän osallistui kapteenina Viipurin valtaukseen. Tuo aika olikin Siilasvuon elämän yksi käännekohdista, sillä sodan päätyttyä hän valitsi ammattisotilaan uran.

Talvisota teki Siilasvuosta kansallissankarin. Hän johti legendaariset Suomussalmen ja Kuhmon taistelut, joiden jälkeen hänet ylennettiin kenraalimajuriksi. Jatkosota toi hyllytyksen rintamakomentajan tehtävistä sekä vähemmän mairittelevan lempinimen “Jalmari Verinen”. Lapin sota oli hänen elämänsä viimeinen suuri näytös. Jatkosodassa ja Lapin sodassa kenraaliluutnantti Siilasvuo toimi armeijakunnan komentajana, ja johti muun muassa uhkarohkeaa Tornion maihinnousua.

Kenraalin viisi sotaa -teoksessa Siilasvuon elämää valottaa myös hänen vanhin tyttärensä Maire Matilainen (s. 1920), joka asuu nykyään Rovaniemellä. ”Siilasvuon elämäkertatiedoissa häntä ei ole mainittu koskaan, sillä Siilasvuo meni tyttärensä syntymävuonna naimisiin toisen naisen kanssa. Juuri lapsiin suhtautumisessa tulee sille Siilasvuon inhimillinen puoli, joka on yleensä hautautunut sotasankarimyytin varjoon”, Mika Kulju kertoo.

Mika Kulju
Historioitsija Mika Kulju (s. 1969) on koulutukseltaan filosofian maisteri. Vuodesta 1997 lähtien Kulju on toimittanut useita tietokirjoja, ja hänen tuotantoonsa kuuluvat mm. Tornion maihinnousu 1944 (2009) ja Raatteen tie (2007).

Kenraalin viisi sotaa – Hjalmar Siilasvuon elämäkerta

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi