Sisustustauluilla uusi ilme kotiin

Syksyn tullen siirrytään taas entistä enemmän sisätiloihin ja sisustetaan kotia. Taideteokset ovat olennainen osa sisustusta, mutta sopivan taulun löytäminen saattaa olla vaikeaa. Omaan kotiin sopivan taulun voi myös tehdä itse. Tee itse sisustustaulut (Gummerus) opastaa, kuinka tehdään helposti ja edullisesti sisustustauluja.

Moni kotinsa sisustaja miettii, mistä löytää juuri omalle seinälle sopiva taulu. Oli sitten kyse eteisen seinästä, ruokapöydän tai sängyn taustasta tai sohvan yläpuolella olevasta tyhjästä tilasta, mielessä voi olla tietty värisävy, tarkoin harkittu koko tai itselle läheinen aihe. Tee itse sisustustaulut kirjan avulla jokainen voi tehdä mieleisensä taulun.

Kirjan tauluissa on käytetty monipuolisesti erilaisia aiheita ja tekniikoita. Ohjeiden lopputuloksena syntyy muuhun sisustuksen sopivia maalauksia, kollaaseja ja valokuvateoksia.  Kirjassa käydään läpi taulujen erilaiset materiaalit ja tarvittavat työkalut. Taulujen materiaaleiksi kelpaavat esimerkiksi remontoinnista yli jäänyt maali, peitevärit, askartelumassa, paperi, tapetti, kankaat, kuivatut kasvit tai valokuvat.

Kirjan ohjeet eivät edellytä piirtäjän taitoja ja materiaaleiksi on valittu edullisia vaihtoehtoja, joten onnistumisen paineet eivät ole liian suuret. Erilaisia tauluja varten on koottu selkeät tarvikelistat ja työvaiheet on havainnollistettu valokuvin.

Kirjan tekijöiden Suvi Höglundin ja Anni Remeksen mukaan taulujen tekeminen on mukavaa ja terapeuttista puuhaa. Eikä ole niin väliä, vaikka ei ensimmäisellä kerralla onnistuisikaan, sillä vanhan pohjan päälle voi aina tehdä uuden taulun. Suurin osa kirjan teoksista valmistuu parissa tunnissa. Kirja tarjoaa sekä valmiit ohjeet 18 esimerkkitaulun tekemiseen että inspiraatiota ja ideoita oman, yksilöllisen taulun suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Suvi Höglund
Suvi Höglund on sipoolainen maalari ja entisöijä. Hän on kirjoittanut kirjan huonekalujen kunnostamisesta.

Anni Remes
Helsinkiläinen Anni Remes on taidekehystäjä ja maalari. Hän harrastaa valokuvausta ja askartelua.

Suvi Höglund & Anni Remes: Tee itse sisustustaulut
Ovh: 30,30

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi