Sotaoperaatioiden suunnittelussa mielikuvituksella vain taivas oli rajana

Mitä jos toisessa maailmansodassa saksalaisten upseerien aikeet Hitlerin salamurhaamisesta olisivat onnistuneet, Iso-Britannia olisi pudottanut risiinillä kyllästetyt Singer-neulat rypälepommeina Saksaan tai japanilaiset olisivat saaneet suljettua Panaman kanavan? Sotasuunnitelmat-teos (Gummerus) on johdatus huippusalaisiin ja huimapäisiin sotaoperaatioihin, joita ei koskaan toteutettu. Teos auttaa ymmärtämään, kuinka selustassa tehdyt suunnitelmat vaikuttivat sodankäyntiin, ja kuinka pienestä lopputulos oli oikeastaan kiinni.

Salamyhkäisten aivoriihien tuloksena syntyi mitä kekseliäimpiä ja yliampuvimpia strategioita, joita käytännön realiteetit eivät liiemmin pidätelleet. Muun muassa liittoutuneet suunnittelivat rakentavansa lentotukialuksen jäästä ja natsit aikoivat kaapata liittoutuneiden kolme suurinta johtajaa. Entä olisiko joku todella voinut harkita Mussolinin surmaamista täsmäpommituksella tai itse paavin ottamista panttivangiksi? Toisaalta järjellisetkin suunnitelmat saattoivat kariutua esimerkiksi taktisiin tai logistisiin ongelmiin.

Monet sotasuunnitelmat jäivät suunnittelupöydille, toiset valmisteltiin huolella ja lähes toteutettiin. Suunnitelmat kertovat toisen maailmansodan todellisuudesta, niistä sotilaista ja poliitikoista, jotka sodan kulkua ohjasivat. Sotasuunnitelmat -teos pohjautuu osin tuoreisiin arkistolähteisiin, ja se on kuvitettu dokumenttimateriaalilla, valokuvilla ja havainnollistavilla kartoilla. Teos on pullollaan ironiaa, mutta se auttaa ymmärtämään, miksi kaikki loppujen lopuksi kävi niin kuin kävi.

Michael Kerrigan
Michael Kerriganin on kirjailija ja journalisti, ja hänen aiemmat kirjat ovat käsitelleet historian koko kirjoa aina antiikista 1900-luvulle asti. Hän kirjoittaa säännöllisesti myös Scotsman-sanomalehteen ja The Times Literary Supplementiin.

Sotasuunnitelmat – Toisen maailmansodan tuntematon historia
alkuteos World War II Plans that never happened
suomentanut Pyry Nykyri
Ovh 27 €