Suomalaisen viihdekirjallisuuden läpimurto maailmalla

Miikko Oikkosen ja Sari Luhtasen urbaani fantasiaromaani Nymfit – Montpellierin legenda on nyt julkaistu Saksassa, jossa sen kustantaja Fischer otti kirjasta kymmenientuhansien ensipainoksen. Lokakuun aikana kirja julkaistaan myös Espanjassa, Ranskassa ja Hollannissa. Ensi vuonna ovat vuorossa UK, Brasilia ja Norja. Aiemmin se on julkaistu jo Italiassa, Venäjällä ja Latviassa.

Viime vuonna julkaistu Nymfit – Montpellierin legenda aloitti saagan nymfeistä ja satyyreista sekä ihmisistä, joiden joukossa nämä puolijumalat elävät. Sarjan toinen osa Astarten solmu ilmestyi kuukausi sitten. Kirjan käännösoikeudet myytiin poikkeuksellisen laajasti maailmalle suuriin kustannustaloihin jo ennen teoksen ilmestymistä Suomessa. Myös kirjan pohjana ollut TV-sarja Nymfit on ollut valtava kansainvälinen menestys. Sarjan tuotantoyhtiöstä Fisher Kingiltä vahvistetaan, että amerikkalainen Entertainment One Television suunnittelee tekevänsä Nymfit-sarjasta myös englanninkielisen version.

Miikko Oikkonen ja Sari Luhtanen esiintyvät ensi viikolla 11.10. Frankfurtin kirjamessuilla, jossa Suomi on messujen teemamaana ja kunniavieraana.

Miikko Oikkonen on helsinkiläinen käsikirjoittaja ja ohjaaja.

Sari Luhtanen on julkaissut romaanit Tuulin viemää (2011) ja Kaikkea kaunista (2012) sekä Maisa ja Kaarina -sarjakuvia yhdessä Tiina Pajun kanssa. Hänet tunnetaan myös mm. Simpsonit-tvsarjan kääntäjänä.

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi