Suomalaisia innovaatioita -kirja on matka itsenäisyyden ajan kekseliäisyyteen

Abloy-lukko, neuvolajärjestelmä, heteka ja maksuton kouluruokailu. AIV-rehu, säteilysondi, ksylitol-purukumi ja savustuspussi. Suomalaisia innovaatioita – Suomi-konepistoolista Habbo hotelliin (Gummerus) esittelee 150 käytäntöön sovellettua keksintöä itsenäisyytemme vuosikymmeniltä. Kirja kertoo samalla suomalaisen yhteiskunnan, ihmisten arjen ja elämäntapojen muutoksesta sekä elinkeinoelämän kehityksestä.

Suomalaisia innovaatioita – Suomi-konepistoolista Habbo hotelliin on matka kekseliäisyyteen, joka on ollut 1900-luvun taloudellisen menestyksemme perusta. Upeasti kuvitettu teos esittelee yksittäiset innovaatiot aikansa ympäristössä. Joukossa on niin käsin kosketeltavia tuotteita, uusia teknologioita ja palveluita kuin yhteiskuntaa muuttaneita järjestelmällisiä uudistuksia. Kirjassa esitellään myös ulkomaisia innovaatioita, jotka on sovellettu kotimaiseen käyttöön. Osa kirjassa esitellyistä innovaatioista, kuten astiankuivauskaappi, on niin erottamaton osa arkipäiväämme, että sen puuttuminen on suorastaan ihmetyksen aihe. Osa taas on suurelle yleisölle tuntemattomampia, kuten vaikkapa edestä imevä maidonkeräilyauto, audiovisuaalinen sukellustietokone tai hampaiden korjaamiseen tarkoitettu kuitulujite.

Nykyään innovaatioiden ja innovoimisen merkitystä yrityksille ja yhteiskunnalle korostetaan jatkuvasti. ”Uusien ideoiden kehittäminen on ollut tutkimusmaailmassa kasvavan kiinnostuksen kohde, mutta harvoin kuitenkaan tutkitaan todellisia innovaatiotoiminnan hedelmiä eli yritysten kehittämiä ja kaupallistamia ideoita.” Innovaatio on jotain sellaista uutta, johon sisältyy käyttäjän näkökulmasta lisäarvoa. Puhutaan ”käyttäjälähtöisyydestä, avoimuudesta ja elämyksellisyydestä – asioista, jotka ovat vuosikymmeniä kuuluneet olennaisesti erilaisten innovaatioiden kehittämiseen. […] Useat innovaatiot ovatkin tarvelähtöisiä, jolloin idea uutuuden kehittämiselle lähtee käyttäjältä tai asiakkaalta itseltään.

Juha Oksanen, Pekka Pesonen, Nina Rilla, Jani Saarinen
YTM Juha Oksanen (s. 1964) ja KTM Nina Rilla (s. 1976) toimivat VTT:llä innovaatiotutkijoina. DI Pekka Pesonen (s. 1982) työskentelee liikkeenjohdon konsulttina PwC:llä, ja taloushist. toht. Jani Saarinen (s. 1973) johtaa prosessien kehittämistiimiä Kemiralla. Myös Pesonen ja Saarinen ovat toimineet tutkijoina VTT:llä.

Suomalaisia innovaatioita  Suomi-konepistoolista Habbo hotelliin

Lisätietoja

Haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi