Suosittu Supermarsu jatkaa hulvattomia seikkailujaan

Paula Norosen kirjoittamasta, suositusta Supermarsu-lastenkirjasarjasta ilmestyy neljäs osa. Emilian päiväkirja – Supermarsu ja outo toveri (Gummerus) vie lukijat jälleen kerran keskelle 11-vuotiaan Emilia Laitinen-Niemisen ihmeellistä arkea, johon kuuluu koulunkäynnin ohella jättikokoisia marsuja, salaisia tehtäviä ja erikoisia seikkailuja. Supermarsu-sarjan värikkäät hahmot, absurdi huumori ja mielikuvitukselliset juonenkäänteet ovat tehneet kirjoista niin kaiken ikäisten lukijoiden kuin kriitikoidenkin suosikin.

Emilia asuu äitinsä ja lemmikkinsä Marsu-Halosen kanssa Itä-Helsingissä ja käy koulua kuten kaikki muutkin. Emilian elämän jännittävä puoli paljastuu hänen päiväkirjoistaan. Kun joku tarvitsee apua, hätiin rientää Emilia alter egonsa, pörröisen ja voimakkaan Supermarsun, hahmossa. Hän on saanut tärkeän tehtävänsä ja supervoimansa Jättiläismarsulta, joka asuu Lahden mäkimontussa.

Tällä kertaa Emilia saa supermarsuuden 300-vuotisen taipaleen kunniaksi erityistehtävän, joka on ennenkuulumattoman vaikea. Jättiläismarsu on huolissaan siitä, etteivät ihmiset usko itseensä ja kykyihinsä. Jättiläismarsu antaa Supermarsulle tehtäväksi toteuttaa kolmen ihmisen toiveet, jotta nämä jatkossa uskaltaisivat itse tavoitella unelmiaan. Apua tarvitsevat muun muassa koulun esiintymiskammoinen räppilahjakkuus Siivooja-Jaska, Emilian uusi venäläis-kiinalainen luokkatoveri, hänen kirjailijan urasta haaveileva isänsä sekä hänen paras ystävänsä Simo, jota koulun pahis Rasva-Antero ei jätä rauhaan.

Kirjailija Paula Noronen arvostaa erityisesti lapsilukijoiden mielipiteitä. ”Parasta palautetta on se, kun pieni lukija tulee kyseenalaistamaan minulta silmät viiruna jotain kirjan tapahtumaa tai juonenkäännettä. Silloin tiedän, että kirjaa todella on luettu”, kertoo Noronen. Sekä Supermarsu-sarjan ensimmäinen osa Emilian päiväkirja - Supermarsu Lentää Intiaan (2007) että sen kolmas osa Emilian päiväkirja - Supermarsu pelastaa silakat (2009) ovat olleet Finlandia Junior -ehdokkaina. Kirjoissa käsitellään hulvattomien seikkailujen ohella myös lasten aivan tavallista arkea ja vakaviakin aiheita, kuten viimeisimmässä maahanmuuttajien ongelmia, koulukiusaamista ja lasten netinkäyttöä. Noronen ottaakin innoituksensa kirjoihin suoraan lapsilta. ”Heillä on uskomaton mielikuvitus. Saan heiltä paljon ehdotuksia ja ideoita. Jos pystyn koskettamaan jotain lasten maailmassa olevaa asiaa, olen onnistunut”, kirjailija sanoo.

Kirjassa on tutusti Pauliina Mäkelän oivaltava nelivärikuvitus hauskoine yksityiskohtineen. Supermarsusta tulee ensi vuonna ensi-iltaan lastenmusikaali, jonka ohjaa Susanna Haavisto. Saatavissa on myös äänikirjat, joissa on lukijana niin ikään Haavisto.

Paula Noronen

Paula Noronen (s. 1974) on helsinkiläinen kirjoittaja sekä tv- ja radiotyöläinen. Hän tuli tunnetuksi Radiomafiassa esiintyneistä hulvattomista sketsihahmoistaan, kuten Räkkärimarketin Tarja Kulho, Mirva ja Sirkka-Liisa. Hän on esiintynyt myös stand up -koomikkona ja eri tv-ohjelmissa. Noronen on valmistunut Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osastolla käsikirjoittajaksi.

Paula Noronen, Supermarsu ja outo toveri
Kuvitus Pauliina Mäkelä
Ovh. 26,25 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt