Supermarsu pelastaa silakat ja lentää Kiinaan

Paula Norosen ja Pauliina Mäkelän Supermarsu-lastenkirjasarjan ensimmäisen osan käännösoikeudet on myyty Kiinaan. Norosen riemukkaat, arkisista tilanteista huikeisiin korkeuksiin nousevat ajatusketjut ja villisti viisto huumori purevat eikä rohkea tyttösankari, 11-vuotias Emilia, jätä ketään kylmäksi. Suomessa on ilmestynyt sarjan kolmas osa, Emilian päiväkirja – Supermarsu pelastaa silakat (Gummerus).

Suomalaista kirjallisuutta ei ole Kiinassa juurikaan julkaistu. Supermarsun kiinantaja Zhan Lei uskoo suomalaisen kulttuurin viehättävän kiinalaisia. "Kiinassa sukupuolikäsitys on täysin erilainen kuin Supermarsu-kirjoissa, joissa päähenkilönä ja sankarina on rohkea ja reipas Emilia-tyttö. Kiinassa tytöt ovat suloisia, lempeitä ja ujoja, eivätkä kovin itsenäisiä", Lei kertoo. Supermarsun luoja Paula Noronen uskoo myös, että Kiinassa Supermarsu otetaan hyvin vastaan. ”Tuntuu ihan mahtavalta ja oikeastaan aika absurdiltakin ajatella, että jossain kaukana Kiinassa luetaan kohta sängyn vieressä iltasaduksi itähelsinkiläisen Emilian seikkailuja. Kiinalaislapsille tulevat tutuksi niin Supermarsu, Simo, Marsu-Halonen, Rasva-Antero, Keittäjä-Donna, joka syksyinen täiongelma, sekä tietenkin Baari Ketunkolo. En epäile hetkeäkään, etteivätkö he pääsisi Emilian maailmaan sisälle.” Emilian päiväkirja – Supermarsu pelastaa silakat keskittyy jälleen ajankohtaisiin aiheisiin hulvattomalla huumorilla höystettynä. Emilian koulu siirtyy homeongelman takia tilapäisesti kelluvaan rakennukseen Vuosaaren edustalle. Äiti on päättänyt löytää itselleen uuden poikaystävän ja Emilian harmiksi heidän kodissaan alkaa viihtyä liiankin usein ruokaa ärsyttävästi mässyttävä Pertti. Lisäksi Emilian paras kaveri Simo värvätään konsulttiyritykseen töihin ja hän muuttuu aivan kummalliseksi: puhuu outoja, pukeutuu miesten pukuun ja hänelle kasvavat isot hauikset. Kaiken kukkuraksi Emilia saa kaikkien aikojen supermarsutehtävän: hänen pitäisi pelastaa Itämeri. Onko tämä tehtävä jopa Supermarsulle liian hankala? ”Mumina silakkasäilykepurkissa jatkui. Työnsin purkin korvaani vasten, mutta en saanut selvää. Miten tämän voi ratkaista? Simo! Simollahan on superkuulo, joten hän saa auttaa minua. Simo vastasi heti puhelimeen. – Simolla Simo. – Simo, laitan tähän luuriin silakkapurkin, niin voisitko kuunnella, mitä sieltä kuuluu. Simo kuunteli hetken ja hihkaisi: – Sieltä kuuluu, että ’Apua Emilia Super...joku...mar...tee jotain. Koko lätäkkö on kohta pilalla.’ – Mitä ihmettä tuo on tarkoittavinaan? ihmettelin ääneen. – En minä vaan tiedä ja nyt minun täytyy lähteä kouluun. Simossa oli hyvä puoli, ettei se paljoa kysellyt, mistä on kyse. Se luottaa, että minä itse kerron, jos haluan.” PAULA NORONEN Paula Noronen (s. 1974) on helsinkiläinen kirjoittaja sekä tv- ja radiotyöläinen. Noronen on tullut tunnetuksi hulvattomista hahmoistaan, kuten Sartsa, Räkkäri Marketin Tarja Kulho ja Mirva. Norosen esikoisromaani Emilian päiväkirja – Supermarsu lentää Intiaan valittiin vuonna 2007 Finlandia Junior -ehdokkaaksi. PAULIINA MÄKELÄ Pauliina Mäkelä (s. 1980) on yksi tämän hetken eturivin nuoria kuvittajia. Hän on voittanut arvostetun kansainvälisen Fumetto 2007 -sarjakuvatapahtuman ja Tikapuupalkinnon Grafia ry:n Vuoden huiput 2006 -kilpailussa. PAULA NORONEN, EMILIAN PÄIVÄKIRJA – SUPERMARSU PELASTAA SILAKAT kuvitus Pauliina Mäkelä 185 sivua Ovh. 26 €