Suuren runokilpailun parhaat antologiana ja lavarunousklubilla

Gummeruksen ja Nuoren voiman liiton järjestämän Suuren runokilpailun 2013 parhaimmistoksi valikoitui 13 kirjoittajaa, joiden runot on julkaistu antologiana. Kilpailun voittajat ja muut Runot 2013 -antologiaan (Gummerus) valitut esittäytyvät Poetry Jam -lavarunousklubilla Cafe Mascotissa, Helsingissä, ystävänpäivänä 14.2. Tapahtuma on kaikille avoin.

Suuren Runokilpailun 2013 voittajaksi valittiin Joensuussa asuva ohjelmoija ja kirjaaja Joonas Rissanen (s. 1987), joka on kotoisin kallanrantojen ääreltä, Kuopiosta. Raadin mukaan Rissasen runoudessa leikki ja tekemisen ilo yhdistyy sanottavaan virkistävillä tavoilla. Toiseksi kilpailussa sijoittui Helsingissä asuva satakuntalaissyntyinen Joni Lanki (s. 1982) ja kolmanneksi helsinkiläinen Hanna Weselius (s. 1972). Langin runot kuvaavat vieraantuneisuuden kokemuksia, joita sävyttää vino huumori. Weselius puolestaan on valinnut runosarjansa lähtökohdaksi työnhakuilmoituksen retoriikan, joka saa hänen käsittelyssään uusia, absurdeja sävyjä. Ensimmäinen palkinto on arvoltaan 2000 €, toinen 1000 € ja kolmas 500 €.

Runot 2013 -antologiaan valikoituivat lisäksi Jani Sipari (s. 1980), Kainuussa syntynyt Sinikka Huusko, Pariisissa asuva Aki Petteri Lehtinen, Kerimäellä syntynyt Saaramaria Turtiainen (s. 1990), Hausjärveltä kotoisin oleva Tuomas Pönkänen (s. 1982) sekä Helsingissä asuvat Miira Niskakangas (s. 1983), Klaus Maunuksela (s. 1993), Teemu Immonen (s. 1984), Riikka Nyman ja Juha Wakonen.

Huom.! Kilpailun tulokset ja valitut antologistit saa julkaista aikaisintaan 14.2. klo 19.00.

Suureen runokilpailuun otti osaa 925 nimimerkkiä. Kilpailun tavoitteena on levittää runouden ja kirjoittamisen ilosanomaa, nostaa runouden tunnettuutta sekä etsiä uusia lahjakkaita kirjoittajia. Suuri runokilpailu järjestettiin nyt kolmatta kertaa ja kilpailua tukee Hansaprint. Kilpailussa aiemmin menestyneistä on noussut runoilijoiksi Satu Manninen, Jukka Viikilä, Kaisa Ijäs ja Jermu Koskinen.

Tuomaristoon kuuluivat Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Sakari Heiskanen ja toimituspäällikkö Nina Gimishanov, runoilijat Kaisa Ijäs, Matti Kangaskoski ja Jukka Viikilä.

Ensimmäistä kertaa netissä järjestetyn yleisöäänestyksen voittajaksi valikoitui Saaramaria Turtiainen, joka sai 163 ääntä. Kaikkiaan ääniä kilpailuun tuli yhteensä 1307. Kilpailijoiden runot julkaistiin netissä nimettöminä ja yleisö sai äänestää voittajan tuomariston antologiaan valitsemien kirjoittajien joukosta.

Pääkaupunkiseudulla suureen suosioon nousseella Poetry Jam -klubilla Cafe Mascotissa (Neljäs linja 2, Helsinki) juhlitaan torstaina 14.2. runokilpailun voittajia ja julkistetaan Runot 2013 -antologia. Klubilla esiintyvät kilpailun voittajakolmikon lisäksi rap-artisti J Riskit sekä runoilijat Kalle Talonen ja Jukka Viikilä. Illan kokeellisemmasta musiikkipuolesta vastaa Duo Perikato. Lisäksi dj olenko soittaa levymusiikillaan suut muikeiksi. Klubi-illassa järjestetään myös open mic -osio, jonka aikana yleisö voi esittää omia runojaan. Tilaisuuden juontaa Helsinki Poetry Connectionin perustaja Harri Hertell. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Runot 2013, Suuren runokilpailun antologia

www.suurirunokilpailu.fi

Haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt
Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi