• Gummerus/

Taavetti Heikkisen jatkosodan aikainen päiväkirja paljastaa sotilaiden rankkoja tuntoja turvallisuusorganisaatiossa

Ainutlaatuinen dokumentti Rintaman poliisi – valvontaupseerin päiväkirja 1941–1944 (Ajatus Kirjat) tarkastelee ensimmäistä kertaa jatkosodan tapahtumia sisäisen turvallisuuden näkökulmasta. Kirja pohjautuu valvontaupseeri Taavetti Heikkisen päiväkirjaan, jossa hän kuvasi rintaman karua todellisuutta teloituksista ja ankarista kuulusteluista railakkaaseen juhlintaan. Yleisesikuntaeverstiluutnantti Jarmo Niemisen toimittama teos valottaa sotilaiden tuntemuksia suoraan, kaunistelematta ja paisuttelematta.

Torstai 25.12.41
”Kyllä tämäkin on joulu; aattona kenttäoikeus ja kuolemantuomio, joka jouluaamuna on pantava täytäntöön. Meistä mukana olleista ja sen toimittajista ei liene ketään niin paatunutta, ettei sitä muistaisi jokaisena jouluna tämän jälkeen. Minulle ainakin teki jollain tavoin ilkeää, vaikka kaikkea täällä jo on nähnyt.”

Taavetti Heikkinen oli aiemmin työskennellyt ylikonstaapelina ja sotapoliisina. Jatkosodan alussa hänet määrättiin vastaperustetun valvontaorganisaation palvelukseen. Hänen tehtävänään oli seurata valvomansa joukon mielialaa ja pitää paikalliset komentajat tietoisina valvontatilanteesta. Osana päämajan organisoimaa vastavakoilua hänen kuului myös ottaa haltuun pidätetyt vakoojat sekä suorittaa alustavat kuulustelut yhteistyössä divisioonan tiedustelutoimiston kanssa. Kommunistit ja mahdolliset rauhanaktivistit tuli paljastaa. Päiväkirjamerkinnöistä selviää työn ankaruus – Heikkinen teki sen mikä valvontaupseerien tuli tehdä, tarvittaessa kovaotteisestikin, riippumatta omista tuntemuksistaan.

Tiistai 8.12.42
”Tänään oli Haalivirran juttu kenttäoikeudessa. Sai 1,5 v. kuritushuonetta. Mies voi olla kommunisti ja agitaattori, mutta toisten, minunkin mielestäni vain suunsoittajatyyppi vasemmistososialisti. Oli kovasti katuvainen ja murtunut jo kuulustelussa. Myös melkoisesti hermosairas. Tuli siis taas tuhotuksi yhden miehen ja vaimon elämä.”

Rintaman poliisi sisältää tietoa muun muassa hyökkäysvaiheen joukkokieltäytymisistä sekä loikkarien, desanttien, vakoojien ja maanpetturien käsittelystä sekä teloituksista. Se antaa uutta näkökulmaa muun muassa sotilaiden suhtautumisesta lottiin ja saksalaisiin sotilaisiin. Heikkisen päiväkirjoista paljastuu myös asemasodan aikana syntynyt juopa aktiivi- ja reserviupseerien, jopa päällystön ja miehistön, välillä.

”Taavetti Heikkinen kertoi päiväkirjoissaan tuntemuksensa lyhyesti, muutamalla sanalla. Mietin usein, mitä hän jätti kertomatta, olihan hän valvontaupseeri”, kertoo Jarmo Nieminen. Omasta organisaatiostaan Heikkinen ei kertonut mitään. ”Kirja on läpileikkaus koko sodasta. Sodan ilot ja surut, riemu ja masennus ja motivaatiotekijät tulevat hienosti esille.”

Sunnuntai 22.3.1942
”Voi, kun loppuisi tämä paska homma ja koko sota ja pääsisi kotiin.”

Jarmo Nieminen
Yleisesikuntaeverstiluutnantti Jarmo Nieminen (s.1959) toimii sotahistorian tutkijana Maanpuolustuskorkeakoulussa. Hän on toimittanut aiemmin mm. teoksen Teloitettu totuus – kesä 1944 yhdessä Jukka Kulomaan kanssa.

Jarmo Nieminen (toim.), Taavetti Heikkinen, Rintaman poliisi – valvontaupseerin päiväkirja 1941–1944
ovh. 36,35

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi