Talven jälkeen valo on Piia Postin suvereeni taidonnäyte

Piia Postin esikoisromaani Talven jälkeen valo (Gummerus) on taidokkaasti rakennettu tarina unelmien ja todellisuuden kohtaamattomuudesta. Se on tummasävyinen kuvaus perheestä, sen hajoamisesta ja uuden rakkauden mahdollisuudesta. Posti kuvaa vähäeleisesti ja tarkalla lauseella, kuinka aviopuolisot etääntyvät toisistaan ja pieni perhe ajautuu karille.

Milloin elämä muuttui väljähtyneeksi? Milloin yhteiset haaveet haudattiin? Anna katselee elämää kuin verhon takaa. Heillä on Jussin kanssa onnellinen, pitkä avioliitto ja fiksu, taiteellisesti lahjakas tytär. Yhdessä rakennetun kodin kukoistava puutarha on Annan silmäterä. Mutta unet tunkeutuvat ajatuksiin myös valveilla ja tuntuvat liian todellisilta, houkuttelevilta.

Kaikki on hyvin, kaikki on paremmin kuin hyvin. Paitsi että Jussin työpäivät venyvät yhä pidemmiksi. Jussin mielestä Anna on muuttunut. Ja tyhjältä tuntuvaa elämää löytyy sulostuttamaan Nadja, nuori, verevä nainen, jolle kaikki miehessä on uutta ja ihanaa.

Talven jälkeen valo kertoo perheen hajoamisesta neljän osallisen näkökulmasta. Piia Posti sukeltaa taitavasti eri perheenjäsenten ajatuksiin ja mielentiloihin. Hän kuvaa unelmien kariutumiseen ja avioeroon liittyvää pettymystä ja vihaa, jotka saavat näkökulmasta riippuen erilaisia ilmenemismuotoja. Posti osoittaa syyttelemättä, että totuuksia on monia. Hän jättää valinnan lukijalle, jonka ymmärrys ja myötätunto suuntautuvat vuorotellen äänessä olevaan kertojaan. Lopputuloksena on kokonaisvaltainen lukuelämys. Talven jälkeen valo on vahvan kertojan suvereeni taidonnäyte.

”Hän oli miettinyt tätä päivää jo vuosia etukäteen, kuvitellut sen tarkasti mielessään kuin olisi katsellut televisiosta mustavalkoista dokumenttia. Eron päivä, pieni kuolema. Hän oli kuvitellut, mitä hänen päässään liikkuisi, miten hänen kätensä lennähtäisi kivistävälle otsalle. Hän oli aavistanut kivun ja surun, nähnyt edessään miehen joka itkee. Hän oli nähnyt päähän ammutun hevosen, joka hoippuu pakoon väistämätöntä honteloilla koivillaan.

Mikään ei mennytkään niin.”

Piia Posti
Piia Posti (s. 1976) on helsinkiläinen filosofian maisteri. Aloitettuaan suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden opinnot Helsingin yliopistossa hän löysi tiensä myös kirjoittajapiiri Nobelistiklubiin, jossa sai tukea kirjoittamiselleen. Hän on aiemmin julkaissut lastenkirjan Paroni Teräksen sirkustemppu (Karisto, 2005). Piia Posti asuu perheineen Pohjois-Helsingissä ja hän opettaa äidinkieltä Espoossa. Vapaa-aikanaan hän lukee, leikkii barbeilla, kuntonyrkkeilee, lenkkeilee Vantaanjoen varrella ja haaveilee hitaasta elämästä.

Piia Posti: Talven jälkeen valo
Ovh. 32,30 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi