”Tänä kesänä minä annan kaikille, jotka tulevat pyytäneeksi”

Kirjastonhoitaja Aina Kuluntalahden ja taidemaalari Aarni Härkäsimpun oven ulkopuolelle alkaa muodostua jono. Aarni uskoo jonon koostuvan taiteenihailijoista; Aina tietää asian oikean laidan. Eräänä iltana he ovat rakastelleet. Aarni on villinnyt Ainaa soittamalla udmurttilaisella jouhikolla kansansävelmää. Täyttymyksen hetkellä Aina on lausahtanut: ”tänä kesänä minä annan kaikille, jotka tulevat pyytäneeksi”. Miten kertoa puolisolle, mitä miehet ovat tulleet jonottamaan? Heidi Jaatisen romaani Jono (Gummerus) on absurdi ja hulvaton tarina yliseksuaalisesta ajastamme.

Tarinan lähtökohta on herkullinen. Jono kasvaa kasvamistaan. Siihen liittyy liikemiehiä, ahtaajia, poliiseja, poliitikkoja, urheilijoita, rakennusmiehiä, toimittajia, maanviljelijöitä, työttömiä, pankinjohtaja ja pappikin. Pihassa aletaan tehdä järjestelyitä. Kesäloma lähestyy, toteutuuko Ainan tekemä lupaus?

Heidi Jaatinen kertoo idean juurten olevan moraalisessa närkästyksessä. ”Onko yliseksuaalisessa ajassamme enää mitään, mitä voi pitää moraalisesti arveluttavana? Yksi rakastaja ei riitä, pitää olla jono”, hän taustoittaa. Nykyaika on haastavaa parisuhteelle. ”Kaksi ihmistä ei enää riitä, mukaan tarvitaan asiantuntijoita. Samalla tavalla on käynyt lastenkasvatukselle ja syömiselle. Emme luota enää omaan ajatteluumme”, Jaatinen toteaa.

Jonon absurdi ja viihdyttävä tarina puree niin nais- kuin mieslukijoihin. ”Olen kirjoittanut kirjan Elinoille, Heleille, Katreille ja Venloille, kaikille meille naisille, jotka emme osanneet päättää. Sekä huumorintajuisille miehille, joita uteliaisuus kalvaa”, Jaatinen kertoo.

Jaatisen esikoisromaani Ei saa katsoa aurinkoon sai lämpimän ja innostuneen vastaanoton. Kirjasta sanottua:

Jaatisen kieli on nautittavaa luettavaa.
– MeidänSuomi

Loistava avaus
– Iisalmen sanomat

Heidi Jaatinen
Heidi Jaatinen (s. 1968) on kiuruvetinen neljän lapsen äiti, kasvatustieteen maisteri, ilmaisutaidon opettaja ja maanviljelijä. Nuorempana hän pelasi lentopalloa, liftasi ja perusti teatteriryhmän. Nyttemmin hän pitää kauniista ilmoista ja saunomisesta. Hän rakastaa myös latoa kiviaitaa ja meloa virtaavassa vedessä.

Heidi Jaatinen, Jono

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi