Taneli Viljasen uutuusromaani on unenomainen ja monitasoinen

Taneli Viljanen herätti vuonna 2009 huomiota vahvaäänisellä esikoisteoksellaan, novellikokoelmalla Kaksiosainen mies. Nyt julkaistavassa romaanissa Toisto (Gummerus) hän jatkaa esikoisestaan tuttujen teemojen ja tyylilajien variointia. Toisto on monimerkityksellinen ja -tasoinen, tuttua ja tuntematonta yhdistävä, kiehtovan surrealistinen kertomus miehestä ja hänen lukuisista kuolemistaan.

Romaani kertoo Helsingissä asuvasta, graduaan kirjoittavasta opiskelijasta, Markuksesta ja hänen ystäväpiiristään. Tuttujen ja tunnistettavien tapahtumien keskelle lomittuu unenomaisia näkyjä ja surrealistisia kohtaamisia. Myös Helsinki näyttää pahaenteisen ja tuntemattoman puolensa. Öisellä Kauppatorilla tapahtuu jotain sanoinkuvaamatonta. Markus kokee monta väkivaltaista kuolemaa saman miehen käsissä. Yrittäessään selvittää tämän muukalaisen henkilöllisyyttä Markus ajautuu keskelle toistuvia, hämmentäviä tapahtumia ja tilanteita.

Viljanen kertoo halunneensa jatkaa esikoisessaan Kaksiosainen mies aloittamaansa ”esteettistä projektia” vielä Toistossa. ”Molempien kirjojen suuria teemoja minulle ovat valta, ruumiillisuus ja identiteetti sekä niiden suhteet ja sulautumat”, valaisee Viljanen. Toinen piirre, joka toistuu Viljasen kummassakin teoksessa, on tarinoiden päällekkäisyys. Hän kertoo käyttäneensä Toistossa unia ja sisäkkäisiä tekstejä kerrostuneen fiktiivisen maailman luomiseen.”Olen pyrkinyt luomaan teokseen useita päällekkäisiä narratiivisia tasoja, joissa olevista aukoista näkee toisiin. Kyse on merkitysten kerrostumisesta, useiden kerrosten ja kertomusten yhtäaikaisuudesta”, Viljanen kertoo. Tuloksena on kiehtova ja monitasoinen romaani, joka pursuaa väkeviä kuvia ja surrealistisia, pysäyttäviä hetkiä.

”Käytävä haarautui kahteen suuntaan, toinen suunta näytti täysin pimeältä, toista valaisi heikko, punertava valo. Ajattelematta saiaa sen enempää lähdin valoisampaan suuntaan. Hyvin himmeä punertava valo teki käytävän aavemaiseksi, seinistä ja katosta tuntui ojentuvan outoja, limaisia ja pehmeiltä vaikuttavia ulokkeita, jota yrittivät tarttua minuun, mutta kyseessä oli luultavasti vain heijastuksista; oli kuitenkin mahdotonta sanoa varmasti. Jatkoin matkaa arviolta muutaman kymmenen metrin ajan, sitten äkillisen mutkan jälkeen, tulin kirkkaasti loisteputkilla valaistulle aukiolle. Sen keskellä oli tuoreista tomaateista ja kurkuista rakennettu, noin kaksi metri korkea jänis.  Se istui hyvin tukevan näköisenä nilkkoihini asti ulottuvassa, kristallinkirkkaassa vedessä. Loisteputket olivat aukion reunoilla pystysuorina pylväinä.”

Taneli Viljanen
Taneli Viljanen syntyi Rovaniemellä vuonna 1982 ja ajautui maata pitkin pohjoisesta etelään. Hän saapui kuuden kaupungin kautta Helsinkiin, jossa suunnittelee pysyvänsä hetken. Hän on katsonut Luis Buñuelin Kulta-ajan 15 kertaa, maalannut vaaleanpunaisia tauluja ja soittanut kitaraa yhtyeissä nimeltä aineettomaksi temperamentin ja Pitches. Viljanen on valmistunut filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta kollaasirunoutta tutkimalla.

Taneli Viljanen, Toisto
Ovh. 28,25 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi