Tarina siitä, kuinka pienestä kasvoi suurta

875 grammaa – Pirpanan tarina on kertomus keskoslapsen isästä, hänen rakkaudestaan tytärtään kohtaan ja rakkauden ihmeitä aikaansaavasta voimasta. Takamaan perheen tytär sai alkunsa hätäsektiolla 2,5 kuukautta etuajassa. Pirpanan syntymäpaino oli 875 grammaa. Puhuttelevassa kirjassa tytön isä Tomi Takamaa kertoo omin sanoin arjesta lastenklinikalla. Sitä varjostivat takaiskut mutta siivittivät onnistumisen hetket: 875 grammaa -Facebook-sivuston menestys ja hyväntekeväisyyskampanja. Jokaisesta myydystä kirjasta lahjoitetaan 2 € Lastenklinikoiden Kummit ry:n kautta uuden lastensairaalan rakentamiseen.

”Aikuinen ihminen voi tuntea olonsa hämmästyttävän pieneksi keskosena syntyneen lapsensa rinnalla ja niiden kaikkien piipittävien äänien ja johtoviidakon keskellä. En tiennyt vieläkään, mitä minun olisi pitänyt ajatella. En uskaltanut elätellä toiveita tai iloita vielä mistään. Oli elettävä siinä hetkessä, koska ei ollut muuta kuin se.”

Kirja on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa Tomi kertoo kuinka tavallinen neuvolakäynti muutti perheen arjen ja kuinka alun perin tuttaville perustetun Facebook-sivun suosio räjähti ja laajeni hyväntekeväisyyskampanjaksi, joka keräsi nopeasti 130 000 euroa Kummeille sekä sai keskoskaapin lahjoituksena. Kirjan toiseen osaan on kerätty selviytymisvinkkejä keskoslasten vanhemmille. Kirjan kolmannessa osassa kuullaan kolmen muun keskosperheen ja lapsia hoitavien ammattilaisten koskettavat tarinat.

”875 grammaa – Pirpanan tarina on kirja jokaiselle äidille ja isälle, nykyiselle ja tulevalle. Toivon kirjassa olevien keskosperheiden tarinoiden tuovan edes pieniä valonpilkahduksia ja toivonkipinöitä sairaalassa arkeaan viettävien perheiden elämään. Yhtä paljon toivon, että se saisi jokaisen terveen lapsen vanhemman suhtautumaan vauva- ja perhearkensa harmauteen hieman valoisammin – ja halaamaan lastaan kovemmin kuin koskaan”, Tomi Takamaa kertoo kirjan tarkoituksesta.

”Jos pieni tyttö voi muuttaa niin paljon, miksi emme mekin? Pienin askelin eteenpäin”, Tomi pohtii.

Tomi Takamaa
Kuntoiluaiheisen aikakausilehden päätoimittaja Tomi Takamaa, 36, palkittiin Vuoden someteko -palkinnolla 875 grammaa -ryhmästä. Hän asuu perheensä kanssa Vantaalla ja on aiemmin toiminut vartijana ja keskustelupalstan päämoderaattorina. Hän on harrastanut kehonrakennusta jo 18 vuoden ajan.

Tomi Takamaa: 875 grammaa – Pirpanan tarina
Ovh. 15,90 €

Kati Turpeinen, viestintäharjoittelija, p. 050 383 6786, kati.turpeinen@gummerus.fi