Terrori-iskussa poikansa menettäneen äidin kirje Osama bin Ladenille

Nyt suomennettu Poikani ääni (Gummerus) on englantilaisen Chris Cleaven koskettava esikoisromaani, kansainvälinen bestseller, joka on julkaistu jo 20 maassa. Poikani ääni on perheensä terrori-iskussa menettäneen äidin suruhuuto, avoin kirje Osama bin Ladenille. Samalla se on vavahduttava matka yhden naisen sortuvaan mieleen. Romaani julkaistiin Englannissa heinäkuussa 2005: kammottava yhteensattuma oli, että samana päivänä Lontoossa tehtiin neljän pommi-iskun sarja.

Kun Arsenalin jalkapallostadionilla Lontoossa tehdään terrori-isku, tuhannen kuolonuhrin joukossa on myös nelivuotias poika ja hänen isänsä, Arsenalin vannoutuneimmat kannattajat. Kun pommit kotijoukkueen päädyssä räjähtävät, pojalla on kädessään pieni kangaspupu, joka löytyy myöhemmin tuhkan ja tuhon keskeltä.

Aion kirjoittaa tyhjyydestä, joka jäi jäljelle, kun veit multa pojan. Aion kirjoittaa sulle, niin että voit kurkistaa tähän tyhjään elämään ja nähdä millainen ihmispoika oikeasti on, nähdä sen hänen jälkeensä jääneestä aukosta ja sen muodosta. Tahdon että tunnet sen aukon sydämessäsi, hivelet sitä käsilläsi ja satutat sormesi sen rosoreunoihin. Osama, minä olen äiti ja haluan vaan että rakastat minun poikaani. Eikö se ole ihan luonnollista?

Poikani ääni kuvaa Lontoota ja englantilaista luokkayhteiskuntaa kaaoksen kynnyksellä. Chris Cleave piirtää vaikuttavalla ja mieleen jäävällä tavalla kuvan työväenluokkaisen äidin surusta, mielen haurastumisesta ja selviytymisestä tilanteessa, jossa mitään syytä elää on vaikea nähdä.

Chris Cleave
Chris Cleave (s.1973) on työskennellyt baarimikkona, merimiehenä, merenkulun opettajana ja toimittajana ja hänet tunnetaan myös The Guardian -lehden kolumnistina. Hän asuu Lontoossa vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa. Poikani ääni on hänen esikoisteoksensa. Aikaisemmin Cleavelta on suomennettu myös menestysromaani Little Been tarina (2011).

Chris Cleave, Poikani ääni
alkuteos Incendiary
suomentanut Irmeli Ruuska

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt