Terve kissa on tyytyväinen kissa

Mitä pitää ottaa huomioon kissan valinnassa? Mitä esivalmisteluja on hyvä tehdä ennen kuin kissa saapuu taloon? Mitä rokotuksia kissa tarvitsee? Mitä kuuluu kissan päiväohjelmaan? Tyytyväinen kissa (Gummerus) on opas jokaiselle kissan omistajalle ja kissan hankkimista aikovalle. Sen avulla omistajan on helpompi ymmärtää lemmikkiään ja pitää siitä parempaa huolta.

Kissa on älykäs ja sosiaalinen eläin. Se kommunikoi toisten kissojen ja ihmisten kanssa monin eri tavoin: äänten, kehonkielen, kosketuksen ja hajujen avulla. Mitä paremmin kissan viestintää ymmärtää, sitä parempi ja palkitsevampi kissan ja ihmisen välisestä suhteesta muodostuu. Tyytyväinen kissa antaa tietoa muun muassa kissan aisteista, käyttäytymisestä ja älykkyydestä.

Joskus kissalle kehittyy pahoja tapoja, jotka voivat aiheuttaa ongelmia lemmikin omistajalle. Tyytyväinen kissa pureutuu myös kissan käyttäytymishäiriöihin ja niiden ehkäisyyn, muun muassa virtsalla merkkaamiseen, huonekalujen raapimiseen, arkuuteen tai liialliseen nuolemiseen.

Vastuuntuntoinen kissanomistaja voi ehkäistä lemmikkinsä yleisimpiä terveydellisiä ongelmia huolehtimalla, että kissa elää mahdollisimman terveellisesti. Kirja tarjoaa uusinta tietoa kissojen hoidosta, terveydestä ja ruokinnasta. Kun osaa ottaa huomioon kissan muuttuvat tarpeet sen eri ikävaiheissa, kasvaa kissasta terve ja tyytyväinen.

David Taylor, Tyytyväinen kissa
alkuteos The Complete Contented Cat
suomentanut Sari-Anne Ahvonen
Ovh 36 €